لایت اسپید

لایت اسپید چیست؟

نرم‌افزارهایی وجود دارند که به‌عنوان وب سرورها (Web Server) روی دستگاه‌های خاصی اجرا می‌شوند. کامپیوترهای مذکور به اینترنت متصل هستند و به افراد راه دور اجازه می‌دهند به کمک مرورگر خود محتوای صفحه‌ها را مشاهده کنند.
یکی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای این حوزه، آن دسته نرم‌افزارهایی هستند که محتوای صفحه‌های اینترنتی را برای بازدیدکنندگان سایت‌ها به نمایش می‌گذارند. به همین دلیل به آن‌ها نرم‌افزار وب سرور می‌گویند.
شرکت LiteSpeed که در New Jersey آمریکا وجود دارد. از شرکت های پیشرفته در ارائه خدمات وب سرور و امنیت سرورهای میزبانی وب می باشد. این کمپانی توسط یک مجموعه از مهندسین به رهبری George Wang تاسیس شده است. شعار اصلی این شرکت این است که خرید سخت افزار قوی برای حل مشکلات سایت کارساز نیست و همچنین از نظر هزینه مقرون به صرفه نمی باشد. آنها به این موضوع اعتقاد دارند که در صورت استفاده از وب سرور مناسب شما تا حد زیادی نیاز به تهیه سرور با منابع بیشتر برای رفع نیازهای وب سایت خود را ندارید.

ویژگی های لایت اسپید

وب سرور لایت اسپید از نظر سرعت خام و مقیاس‌پذیری عملکرد بسیار خوبی دارد. LiteSpeed هنگام ارائه محتوای PHP بسیار سریع‌تر از آپاچه عمل می‌کند و یک پلتفرم هاستینگ ایده‌آل برای ارائه سایت‌های مبتنی بر وردپرس، جوملا و دروپال و… است؛ زیرا به‌راحتی می‌توان عملکرد و امنیت PHP را افزایش داد.
ویژگی دیگر وب سرور لایت اسپید این می‌باشد که می‌تواند در حالی که از حداقل منابع سرور استفاده می‌کند تعداد بالایی کاربر را هندل و مدیریت نماید. علاوه بر این موارد با mod_security وب سرور آپاچی سازگار می‌باشد و به منظور افزایش امنیت دارای افزونه‌ی آنتی DDoS نیز می‌باشد که این موارد باعث برتری امنیتی این وب سرور نسبت به سایر وب سرور ها می‌گردد.

نکات مهم در خرید لایسنس لایت اسپید

نسخه های وب سرور لایت اسپید LiteSpeed

وب سرور LiteSpeed ​​در سه نسخه در دسترس است. این نسخه‌ها به شرح زیر می‌باشند:

نسخه منبع باز (OpenLiteSpeed)

این نسخه به طور کلی برای وب سایت‌های بزرگ و پر بیننده استفاده می‌شود.این نسخه با هیچ کنترل پنلی سازگار نیست. این نسخه یک نسخه منبع باز و رایگان برای استفاده شخصی و تجاری است.

نسخه استاندارد (Standard Edition)

این نسخه برای وب سایت‌های کم بازدید استفاده می‌شود. نسخه استاندارد لایت اسپید با کنترل پنل‌های میزبانی مانندWHM  cPanel و DirectAdmin سازگار است. این نسخه رایگان است و می‌تواند برای اهداف شخصی یا تجاری استفاده شود.

نسخه سازمانی (Enterprise Edition)

این نسخه برای وب‌سایت‌های بزرگ و پر بازدید استفاده می‌شود و با اکثر کنترل پنل‌های میزبانی وب سازگار است. نسخه سازمانی به طور گسترده‌ای توسط سازمان‌های پیشرو میزبان وب مورد استفاده قرار می‌گیرد تا تجربه عالی میزبانی وب را برای مشتریان ارزشمند خود فراهم کند. نسخه استاندارد بالاترین سطح امنیت را دارد. این نسخه با کنترل پنل‌های دایرکت ادمین و سی‌پنل سازگار است.

امکانات و قابلیت های وب سرور litespeed

  • امنیت بالا به دلیل وجود Anti-Ddos
  • کارایی و مقیاس پذیری بالا
  • بهترین پشتیبان کننده از Ruby on Rail
  • قابلیت موتور URL آپاچی
  • نصب و راه اندازی ساده و راحت
  • به روز رسانی به صورت خودکار و اتوماتیک
  • سرعت بسیار بالا به نسبت آپاچی

 

فرآیند همزمان یا Worker process چیست؟

تعداد Worker Process ها، توصیف‌کننده تعداد فرآیندهایی هستند که کار کلی سرور را انجام می‌دهند. نمونه‌هایی از این کارها عبارت هستند از: درخواست‌های روتینگ یا مسیریابی، رمزگشایی یا رمزگذاری SSL، ذخیره‌سازی، بازنویسی و دیگر موارد مشابه.

لایسنس لایت اسپید می‌تواند تعداد فرآیندهای مشخص‌شده در جدول فوق را انجام دهد و برای هریک از آن‌ها از یک هسته جداگانه استفاده می‌کند. توصیه می‌کنیم از لایسنس‌های دارای ورکر پروسه‌های کافی برای استفاده از تقریبا 25 درصد هسته سرورتان استفاده کنید. همچنین به محدودیت‌های دامنه و رم نیز دقت داشته باشید. البته هایپر تریدها (Hyper Thread) در این زمینه جایی ندارند.

مزایای وب سرور لایت اسپید LiteSpeed

همان‌طور که گفتیم لایت اسپید از نظر سرعت و امنیت عملکرد بسیار خوبی دارد. لایت اسپید برای مطالب PHP از آپاچی بسیار سریع‌تر است. این وب‌سرور یک بستر فوق‌العاده برای سایت‌های مبتنی بر وردپرس یا جوملا است زیرا به راحتی عملکرد و امنیت PHP را افزایش می‌دهد. از جمله ویژگی‌های دیگر لایت اسپید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نصب آسان
  • رابط کاربری عالی
  • مدیریت آسان سرور
  • نصب و به روزرسانی خودکار PHP
  • امنیت بالا
  • سازگاری با آپاچی
  • عملکرد

امنیت وب سرور لایت اسپید

وب سرور لایت اسپید ​​با ویژگی mod_security سازگار است و دارای قابلیت ضدDDoS  داخلی است. با ویژگی‌های قابل تنظیم مانند اتصالات per-IP و کاهش پهنای باند، IPهایی که ارتباطات یا درخواست‌های زیادی ایجاد می‌کنند یا پهنای باند زیادی را درخواست می‌کنند مسدود می‌شوند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا