File Transfer Protocol

FTP(File Transfer Protocol) چیست و چه کاربردی دارد؟

ftp در واقع راهی برای انتقال آنلاین فایل‌ها است. شاید شما فکر کنید که اینترنت همان سایت‌هایی است که شما با مرورگر خود آن‌ها را مشاهده می‌کنید؛ اما مرورگر شما فقط از یک پروتکل استفاده می‌کند وآن http است.پروتکل های زیادی هستند که با هم اینترنت را می‌سازند. مثلا IMAP ‌ و POP دوتا از پروتکل هایی هستند که کاربر هایی که از ایمیل دارنداز آن‌ها استفاده می‌کنند.ftp نیز نوعی از پروتکل ها است.

ftp

ftp مخفف چیست؟

در تعریف ftp مخفف چیست باید گفت، ftp مخفف file transfer protocol است.همچنین یکی از قدیمی ترین پروتکل هایی است که وجود داشته و برای انتقال فایل استفاده می‌شده است. یک سرور ftp به شما اجازه دسترسی به یک پوشه رو می‌دهد. کاربر ها با استفاده از برنامه های ftp به این سرور ها متصل می‌شوند. این برنامه ها به شما اجازه می‌دهند که فایل هایی را از آن سرور دانلود کرده و یا در آن آپلود کنید.

بسیاری از کاربران اینترنت ممکن است هیچ وقت از ftp استفاده نکنند با این حال ftp در بسیاری از مواقع ابزاری کاربردی است،‌ مخصوصا برای افرادی که می‌خواهند نحوه‌ی کارکردن اینترنت را از پایه بدانند.

ftp یکی از ساده ترین و اولین روش هایی است که برای انتقال یک فایل از یک دستگاه به دستگاه دیگر استفاده می‌شود.شروع کار ftp به سال 1971 برمیگردد که اولین نسخه از آن ساخته شده و در دسترس عموم قرار گرفت،‌ در سال 1980 به فرمت tcp/ip تبدیل شد .

ftp از دو کانال برای کار کردن استفاده می‌کند.کانال دستوری اطلاعاتی در باره‌‌ی عملیاتی که در حال انجام است را منتقل می‌کند که شامل اطلاعاتی در باره‌ی فایلی که در حال انتقال بوده و چه دستوراتی استفاده شده‌اند می‌باشد و بعد کانال دیتا فایل را منتشرمی‌کند.

همچنین نوع انتقال فایل ها می‌تواند active و یا passive باشد.معمولا از نوع active استفاده می‌شود و به سرور و کلاینت اجازه‌‌‌ی ارتباط از طریق هر دو کانال را می‌دهد که سرور اجازه‌ی انتقال فایل ها را می‌دهد. اما این روش ممکن است توسط فایروال ها با مشکل مواجه شود،‌ همچنین نوع passive وجود دارد که سرور به ارتباط بین دو طرف اهمیتی نداده و دستگاه دیگر همه‌ي کار ها را انجام می‌دهد.

از file transfer protocol چه استفاده ای می‌شود؟

بعضی از افراد که در حوزه آی‌تی فعالیت می‌کنند ممکن است از ftp برای انتقال فایل های سرور در سازمان استفاده کنند،‌ در این صورت مشکل امنیتی ای نداریم و ftp ساده ترین راه برای انتقال فایل های حجیم است.

ftp از لحاظ ظاهری چگونه است؟

با اینکه بستگی دارد که هر کاربر از چه برنامه ای استفاده کند،‌معمولا صفحه ای که مشاهده می‌کنید مثل فایل منیجر شما است که ساختاری درختی داشته و تمامی فایل هارا به شما نمایش می‌دهد و شما به راحتی می‌توانید فایل های خود و فایل هایی که در سرور هستند را مشاهده کرده و آن‌ها را انتقال دهید.

همچنین می‌توانید از برنامه هایی که به عنوان کلاینت ftp کاربرد دارند استفاده کنید که یکی از مشهورترین این برنامه ها FileZilla است.سرور های عمومی ftp سرور هایی هستند که همه افراد می‌توانند از آن ها استفاده کرده و فایل هایی را در ‌آن ها برای استفاده‌ی دیگران به اشتراک بگذارند.مثلا شرکت adobe این امکان را به شما می‌دهد که برنامه های انتخابی خود را از طریق ftp نصب کنید.افرادی که لایسنس adobe را دارند و دسترسی به سی دی مورد نیاز برای نصب برنامه مورد نیاز خود ندارند میتوانند از سرور های ftp برای دانلود و نصب این برنامه ها استفاده کنند.

امنیت در file transfer protocol چگونه است؟

تاریخچه‌‌ی ساخت ftp به موقعی برمي‌گردد که صحبتی از امنیت سایبری نبود و کمتر کسی به این مسائل توجه می‌کرد، ‌بنابراین استفاده از ftp امن نیست. به این خاطر بسیاری از افراد از ftps یا ‌sftp استفاده می‌کنند. این دو نیز مثل ftp عمل می‌کنند اما در بین مسیر اطلاعات ارسالی رمز گذاری می‌شوند که این به این معنی است که کسی نمی‌تواند از بیرون به فایل های ما دسترسی داشته باشد.امروزه خیلی از سازمان ها فقط از نوع امن ftp را ارائه می‌دهند و از مدل اولیه ftp که امن نیست استفاده نمی‌کنند. sftp نوعی از ftp است که از ‌ssh استفاده می‌کند.

برنامه های زیادی برای استفاده به عنوان کلاینت ftp وجود دارند. شما میتوانید از این برنامه ها استفاده کنید که  فقط با وارد کردن آدرس سرور و نام کاربری و رمز عبور خود به سرور متصل می‌شوید.

منابع:

www.hostinger.com

1 دیدگاه دربارهٔ «FTP(File Transfer Protocol) چیست و چه کاربردی دارد؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا