آپاچی

تعریف وب سرور آپاچی و نحوه عملکرد آن

تعریف وب‌سرور

وظیفه اصلی وب سرور نمایش محتوای وب سایت به کاربران است. هنگامی که کاربران آدرس وب‌سایت مورد نظرشان را در مرورگر جستجو می‌کنند، وب‌سرور درخواست را دریافت می‌کند و پروتکل HTTP آن را برای مسائل امنیتی بررسی می‌کند. سپس اگر درخواست تائید شود، محتویات سایت مدنظر به صفحه مرورگر کاربر منتقل می‌شود و می‌تواند وارد سایت شود. همچنین وب‌سرور درخواست‌های شما را حین بازدید از سایت پاسخ می‌دهد و مطمئن می‌شود دیگر قسمت‌ها هم به‌درستی به بازدیدکننده سرویس‌رسانی می‌کنند.

در واقع هدف اصلی وب سرور ذخیره، پردازش و تحویل صفحات وب به کاربران است. این ارتباط با استفاده از پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) انجام می‌شود. این صفحات وب عمدتا محتوای ثابت هستند که شامل اسناد HTML، تصاویر، شیوه نامه، آزمایش و غیره است. یک وب سرور به غیر از HTTP، از پروتکل SMTP (پروتکل انتقال ایمیل ساده) و پروتکل FTP (پروتکل انتقال فایل) برای ارسال ایمیل و انتقال فایل پشتیبانی می‌کند. این روزها سرور آپاچی رایج ترین وب سرور موجود در بازار است.

تعریف وب سرور آپاچی و نحوه عملکرد آن؟

آپاچی چیست؟

آپاچی (Apache) پرکاربردترین و محبوب ترین وب سرور است. Apache یک نرم افزار Open Source است که به صورت رایگان در دسترس است. این برنامه بر روی 67 درصد از کل وب سرورهای جهان اجرا می‌شود. در واقع آپاچی بسیار سریع، قابل اعتماد و ایمن است. می‌توان آن را سفارشی کرد تا نیازهای بسیاری از محیط‌های مختلف را با استفاده از افزونه ها و ماژول ها برآورده کند. اکثر ارائه دهندگان هاستینگ وردپرس از Apache به عنوان نرم افزار وب سرور خود استفاده می‌کنند.

برخی از شرکت های برجسته مانند: Cisco ، IBM ، Salesforce ، General Electric ، Adobe ، VMware ، زیراکس LinkedIn ، Facebook ، Hewlett-Packard ، AT&T ، Siemens ، eBay و بسیاری دیگر از Apache استفاده می‌کنند.

این سرویس علاوه بر محبوبیت، یکی از قدیمی‌ترین وب سرور‌ها است که اولین نسخه آن در سال 1995 منتشر شد. بسیاری از میزبان‌های cPanel امروزه از Apache استفاده می‌کنند.

نحوه نصب وب سرور آپاچی را بطور کامل آموزش داده‌ایم.

تعریف وب سرور آپاچی و نحوه عملکرد آن؟

آپاچی چگونه کار می‌کند؟

در حالی که پیچیدگی های زیادی در زمینه عملکرد وب سرور وجود دارد، وظیفه اصلی همه وب سرور‌ها این است که درخواست‌های مشتریان (به عنوان مثال مرورگر وب بازدیدکنندگان) را بپذیرند و سپس پاسخ آن درخواست را ارسال کنند (به عنوان مثال اجزای صفحه که یک بازدید کننده می خواهد ببیند).

وب سرور آپاچی دارای ماژول هایی است که عملکردهای بیشتری را به نرم افزار خود اضافه می‌کند، مانند MPM (برای مدیریت حالت های چند پردازشی) یا mod_ssl برای فعال کردن پشتیبانی SSL v3 و TLS (خواندن پیشنهاد شده: TLS در مقابل SSL). برخی از ویژگی های متداول که در Apache مشاهده می‌شود عبارتند از:

  • .htaccess
  • IPv6
  • FTP
  • HTTP/2
  • Perl ، Lua و PHP
  • کاهش پهنای باند
  • WebDAV
  • تعادل بار
  • بازنویسی URL
  • ردیابی جلسات
  • موقعیت جغرافیایی بر اساس آدرس IP

    در حالی که یک سرور وب بخش مهمی از هر وب سایت است، توجه به این نکته ضروری است که بعید است اکثر کاربران وردپرس بیشتر اوقات مستقیماً با سرور وب خود تعامل داشته باشند.

از آنجا که Apache در برخی از معیارها، به ویژه برای وب سایت های ایستا یا وب سایت‌هایی با ترافیک بالا، عملکرد خوبی ندارد، Kinsta به جای Apache از وب سرور NGINX استفاده می‌کند. اگرچه NGINX به مدت طولانی مانند Apache وجود نداشت، اما از زمان راه اندازی آن در 2004 به سرعت محبوبیت و سهم بازار را افزایش داد. اگر از سال 2004 روند جستجوی Google را بررسی کنید، می توانید این روند را در جایی مشاهده کنید که محبوبیت Apache (به عنوان یک عبارت جستجو) در حال کاهش است در حالی که NGINX در حال افزایش است.

تعریف وب سرور آپاچی و نحوه عملکرد آن؟

مهم‌ترین خصوصیاتی که باعث محبوبیت آپاچی شده‌اند عبارتند از:

  1. برای استفاده از آن نیاز به هیچ‌گونه مجوزی ندارید.
  2. به‌خاطر ماهیت متن‌باز به‌راحتی می‌توان تغییرات دلخواه را در آن اعمال کرد.
  3. امکان افزودن ماژول‌ها و قابلیت‌های گوناگون به‌خاطر متن‌باز بودن وجود دارد.
  4. کاملاً قابل‌اعتماد و دارای عملکرد مناسب است.
  5. نصب آن آسان است.
  6. تغییرات اعمال‌شده بلافاصله اجرا می‌شوند، حتی بدون اینکه سرور را ری‌استارت کنید.
  7. با انواع سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس سازگاری دارد.
تعریف وب سرور آپاچی و نحوه عملکرد آن؟

نحوه بررسی وب سرور

اگر می‌خواهید ببینید از آپاچی استفاده می‌کنید یا نه، می‌توانید به سرصفحه HTTP سایت خود نگاه کنید.

برای مشاهده سرصفحه HTTP سایت خود می‌توانید:

از برگه شبکه ابزارهای توسعه دهنده Chrome استفاده کنید.
از ابزاری مانند Pingdom یا GTmetrix استفاده کنید.

جهت مطالعه دیگر مقالات مرتبط صفحه آموزشگاه را مشاهده نمائید.

منبع: www.wpbeginner.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا