401 Unauthorized

ارور 401 Unauthorized و آموزش رفع آن

خطاهای مربوط به ارور 401 unauthorized  غالباَ در هر وبسایتی به ویژه وب‌سایت‌های بزرگ، تغییر می‌کند. یعنی سفارشی‌سازی می‌شود و ممکن است اسم‌های مختلفی داشته باشد. بنابراین به یاد داشته باشید که این خطا ممکن است به شکل‌های مختلف پدیدار شود که معمول‌ترین آن به قرار زیر است:

  • “ 401 Unauthorized ”
  • “Authorization Required”
  • “HTTP Error 401 – Unauthorized”

ارور 401 Unauthorized چیست؟

به زبان ساده، این خطا به این معناست که صفحه‌ای که می‌خواهید به آن دسترسی پیدا کنید، تا زمانی که با شناسه کاربری و رمز عبور معتبر وارد سایت شوید (Login) برای شما نمایش داده نمی‌شود. خطای 401 Unauthorized یک کد وضعیت پاسخ HTTP است که نشان می‌دهد درخواست ارسال شده توسط کاربر امکان تأیید اعتبار ندارد. یعنی منبع درخواست شده محدود شده و نیاز به تأیید اعتبار دارد.

اگر با وجود لاگین کردن (ورود به وب‌سایت) همچنان با خطای 401 unauthorized مواجه می‌شوید به این معنا است که اکانتی که شما از طریق آن وارد شده‌اید، به دلایل مختلفی نامعتبر است.

این نوع خطای کاربر در منابع محدود مانند صفحات سایت شما که با رمز عبور محافظت می‌شوند و نیاز به اطلاعات احراز هویت دارند، رخ می‌دهد. در نتیجه، به جای بارگیری صفحه مورد نظر، مرورگر پیام خطا را برای شما نمایش‌ می‌دهد.

ارور 401 Unauthorized و آموزش رفع آن

دلایل رخ دادن ارور 401 Unauthorized

URL اشتباه

ممکن است منبع این مشکل، یک اشتباه جزئی مانند اشتباه وارد کردن URL باشد. ممکن است در وارد کردن آدرس صفحه اشتباهی پیش آمده باشد. به این ترتیب با ارور 401 Unauthorized روبرو می‌شوید.

حافظه پنهان و کوکی‌های مرورگر

یکی از رایج ترین دلایلی که ممکن است باعث خطای 401 روبرو شود این است که حافظه پنهان و کوکی‌های مرورگر شما قدیمی است. اگر مرورگر شما به اصطلاح کش کرده باشد و یا از کوکی‌های قدیمی استفاده کند ممکن است خطای 401 بروز دهد.

ناسازگاری پلاگین

در مواقع دیگر ممکن است این خطا به دلیل عدم تطابق یا خطای افزونه ایجاد شود. به عنوان مثال، یک فایروال یا پلاگین امنیتی می‌تواند ورود به سیستم شما را به عنوان فعالیت مخرب اشتباه گرفته و برای محافظت از صفحه، خطای ۴۰۱ Unauthorized را نمایش دهد.

ارور 401 Unauthorized و آموزش رفع آن

نحوه رفع ارور 401 Unauthorized

شما از طریق روش‌های زیر می‌توانید خطای ۴۰۱ Unauthorized را حل کنید. در ادامه هر یک از موارد را به صورت کامل توضیح می‌دهیم.

1. چک کردن آدرس URL

اولین کاری که بعد از برخورد با خطای 401 Unauthorized باید انجام دهید این است که آدرس سایت یا صفحه مورد نظر خود را بررسی کنید. به طور دقیق URL را چک کنید، این امکان وجود دارد که خطای 401 Unauthorized ظاهر شود زیرا URL نادرست تایپ شده باشد یا لینک مورد نظر فقط برای کاربران مجاز،نمایش داده شود.

2. پاک کردن کش مرورگر

کش مرورگر برای کاهش زمان بارگیری صفحات طراحی شده است. اما در مواقعی نیز باعث ایجاد وقفه‌هایی در بازدید از صفحه می‌شود. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، یکی از دلایل عمده خطای 401 Unauthorized، داده‌های کش یا کوکی‌های منسوخ و نادرست است. بنابراین، اگر در URL صفحه مشکلی مشاهده نکردید، مرحله بعدی پاک کردن حافظه پنهان مرورگر خود است.

با این کار هرگونه اطلاعات نامعتبری که به صورت محلی در مرورگر شما ذخیره شده است پاک می‌شود.

3. پاک کردن کش فایروال

پس از پاک کردن حافظه پنهان، سعی کنید به وب سایت دسترسی پیدا کنید. اگر مشکل همچنان وجود دارد، ممکن است خطا مربوط به حافظه پنهان فایروال شما باشد. فایروال شما ممکن است به درستی با سرور ارتباط برقرار نکند و منجر به خطاهای احراز هویت شود.

4. از سیستم خارج شوید و دوباره وارد شوید

از آنجا که وب سایت مورد نظر شما شامل نوعی احراز هویت است، روش دیگری برای رفع خطا خروج از سیستم و ورود مجدد به آن است. اگر قبلا کش مرورگر خود را پاک کرده‌اید، باید به طور خودکار از سیستم خارج شده باشید. حال با درج اطلاعات کاربری خود دوباره وارد شوید و ببینید خطای ۴۰۱ Unauthorized رفع شده است یا خیر.

5. سوابق DNS خود را پاک کنید

خطاهای DNS بسیار نادر است، اما گاهی اوقات می‌تواند باعث خطای 401 Unauthorized در سایت شما شود. برای رفع این مشکل، تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که سوابق DNS خود را پاک کنید. با این کار، دفعه بعدی که سعی در باز کردن آن صفحه دارید این یک درخواست کاملا جدید ایجاد می‌کند.

برای کاربران Windows:

به عنوان مدیر وارد رایانه خود شوید.
پنجره “search” را باز کنید.
برای باز کردن Command Prompt ، CMD.exe را در قسمت جستجو تایپ کنید.
این کد کوچک را در رابط CMD وارد کنید: “ipconfig / flushdns”.

برای کاربران macOS:

ترمینال Command را باز کنید
این کد را در رابط ترمینال وارد کنید: “sudo killall -HUP mDNSResponder”

6. افزونه‌های خود را غیر فعال کنید

گاهی اوقات، یک پلاگین معیوب ممکن است دلیل ایجاد خطای 401 Unauthorized باشد. برخی از افزونه‌ها، به ویژه افزونه‌های امنیتی، هنگام مشکوک شدن به فعالیت ورود مشکوک به سیستم، طوری تنظیم شده‌اند که خطای 401 را نشان دهند.

برای این که ببینید مشکل از سمت افزونه‌ها است یا نه باید وارد سیستم مدیریت محتوا خود شده و تمام پلاگین‌ها را غیر فعال کنید. با رفتن به بخش Plugins> Plugins Installed می‌توانید تمام افزونه‌های خود را همزمان در داشبورد غیرفعال کنید. حال به صفحه خطا برگردید و رفرش کنید اگر مشکل حل شده باشد مشکل از سمت افزونه‌های سایت است.

با فعال کردن نوبتی آن‌ها پلاگینی که باعث ایجاد خطای 401 شده است را پیدا کنید. پس از تشخیص اینکه کدام پلاگین باعث ایجاد خطا شده است، با تیم پشتیبانی تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید در رفع مشکل به شما کمک کنند. همچنین ممکن است قالب شما هم باعث ایجاد ارور 401 Unauthorized شده باشد. برای همین یک بار قالب را نیز به حالت پیش فرض درآورید و صفحه خطا را چک کنید.

7. با مدیر وب سایت تماس بگیرید

اگر مطمئن هستید که صفحه مورد نظر خود نیازی به مجوز ندارد، ممکن است پیام خطای ۴۰۱ Unauthorized اشتباه باشد. در آن مرحله ، احتمالاً بهتر است با مدیر وب سایت یا سایر مسئولین وب سایت تماس بگیرید و آنها را از این مشکل مطلع کنید.

8. بعدا دوباره امتحان کنید

مانند پلاگین‌های امنیتی، برخی از شرکت‌های میزبان وردپرس اگر فکر کنند شما کاری مشکوک انجام می‌دهید، IP شما را به طور موقت مسدود می کنند.در این حالت، می‌توانید منتظر بمانید که آیا این مسئله مشکل را برطرف کرده است، زیرا گاهی اوقات سایت شما فقط برای مدت زمانی کوتاه قفل می‌شود.

جهت مطالعه دیگر مقالات مرتبط صفحه آموزشگاه را مشاهده نمائید.

منبع: supertechman.com.autu

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا