تفاوت Kubernetes و Docker Swarm چیست؟

در این مقاله Docker Swarm و Kubernetes را بررسی کنیم.

Docker چیست؟

همانطور که می‌دانید Docker یک پلتفرم متن باز است که بر مبنای سیستم عامل لینوکس راه‌اندازی شده است. می‌توان گفت ابزاری است که فرآیند ایجاد، پیاده سازی و اجرای برنامه‌ها را با استفاده از Container‌ها بسیار ساده می‌کند. این امکان را به بسته نرم افزاری ایجاد شده می‌دهد که از Kernel اصلی سیستم عامل لینوکسی که بر روی آن نصب شده است استفاده کند و در زمان انتقال نیز فقط Package نرم افزاری منتقل می‌شود. Docker یک لایه واسط بین سیستم‌عامل اصلی شما و بسته نرم افزاری شما ایجاد می‌کند و در واقع با استفاده از این لایه واسط، نرم افزارها را از همدیگر ایزوله می‌کند. هیچکدام از نرم افزارها از وجود نرم افزار دیگر بر روی سیستم خبری ندارند و در Container نگهداری می‌شوند.

Kubernetes چیست؟

Kubernetes یک پلتفرم Open Source و portable است که مدیریت Container هارا بر عهده دارد. همچنین بسیاری از کارهای لازم برای پیاده‌سازی، مدیریت و مقیاس‌دهی برنامه‌های مبتنی بر Container را به‌شکل خودکار انجام می‌دهد. به بیان دیگر، کاربر با Cluster کردن سیستم‌های اجراکننده Container و استفاده از Kubernetes می‌تواند این کلاسترها را به سادگی و با بهره‌وری بالا مدیریت کند. در واقع برنامه ریزی Container ها روی Cluster و همچنین حجم کار را مدیریت می‌کند.

Kubernetes ماشین‌های حقیقی و مجازی در دسترس‌اش را به‌شکل Cluster در یک شبکه‌ یکسان کنار یکدیگر جمع می‌کند.

تفاوت Kubernetes و Docker Swarm  چیست؟

مقایسه Kubernetes و Docker

تا حدودی بی انصافی است که این دو را با هم مقایسه کنیم یا در مورد اینکه کدام یک باید در اولویت قرار گیرد سوال کنیم. این دو، رقیب مستقیم نیستند هر چند به هم مرتبط هستند، Docker یک پلتفرم Container است، در حالی که Kubernetes یک مدیر Container برای پلتفرم‌های containerization مانند Docker است.

در ادامه می‌خواهیم مقایسه بین Docker Swarm و Kubernetes را با جزئیات انجام دهیم.

تفاوت Kubernetes و Docker Swarm  چیست؟

Docker برای جدا کردن برنامه شما در Container استفاده می‌کند در حالی که Kubernetes یک ابزار زمانبندی و تنظیم اشیاء Container است و برای استقرار و مقیاس‌گذاری برنامه شما با مدیریت چندین Container مستقر در چندین ماشین میزبان استفاده می‌شود.

تفاوت Kubernetes و Docker Swarm  چیست؟

هر دو از فایل های YAML استفاده می‌کنند و این فایل‌ها به راحتی برای انسان قابل خواندن هستند.

تفاوت Kubernetes و Docker Swarm  چیست؟

Docker Swarm چیست؟

ِDocker Swarm یک ابزار مدیر Container داخلی برای اجرا Container‌ها در محیط Docker است. همچنین برای Cluster و زمان بندی استفاده می‌شود. این برنامه از API و شبکه استاندارد Docker استفاده می‌کند، تا قرار گرفتن در هر محیط docker را آسان کند.Docker swarm نوعی تنظیم کننده کانتینر داکر است.

مقایسه Kubernetes و Docker Swarm

هر دو این ابزارهای تنظیم کننده، بسیاری از عملکردهای مشابه را ارائه می‌دهند. تنها تفاوت آن‌ها در نحوه عملکردشان است. در ادامه به مقایسه هرکدام نسبت به دیگری می‌پردازیم.

Docker Swarm

Deployment (استقرار) : برنامه‌ها می‌توانند به عنوان سرویس/ماکرو سرویس در یک کلاستر Swarm مستقر شوند. از فایل YAML می‌توان برای تعیین چند Container استفاده شود. علاوه بر این، Docker Compose می‌تواند برنامه را deploy کند.

Installation (نصب و راه‌اندازی) : نصب در Docker Swarm در مقایسه با Kubernetes بسیار ساده تر است. با استفاده از Docker ، فقط یک مجموعه ابزار برای یادگیری نحوه ایجاد محیط و پیکربندی مورد نیاز است.

Working : همانطور که قبلاً نیز گفته شد، Docker Swarm ابزاری از Docker است. بنابراین برای حرکت در یک ساختار، از همان زبان مشترک استفاده می‌شود. این قابلیت باعث افزایش سرعت این ابزار می‌شود و قابلیت تغییر را نیز فراهم می‌کند. بنابراین Docker دارای مزیت قابل توجهی برای استفاده است.

Logging : در مورد Docker Swarm ، تنها مانیتورینگ پشتیبانی می‌شود که در واقع برنامه‌های شخص ثالث است. بنابراین، توصیه می‌شود که برای اهداف نظارتی، Docker از Reimann استفاده کند. از آنجا که Docker Swarm دارای یک API باز است، ارتباط با تعداد زیادی برنامه را آسان تر می‌کند.

Scaling (مقیاس بندی) : برخلاف Kubernetes، سرعت Docker Swarm برای استقرار Container بسیار سریعتر است. در نتیجه، مقیاس بندی در صورت تقاضا می تواند زمان واکنش سریع را مشاهده کند.

Networking (شبکه) : در Docker Swarm ، این امکان برای کاربران وجود دارد که هنگام ایجاد یک شبکه همپوشانی به تنهایی، ترافیک داده‌های Container را رمزگذاری کنند.

Kubernetes

Deployment (استقرار) : برنامه‌ها با استفاده ترکیبی از Pod ها، Deployment و services/micro-services قابل اجرا هستند.

Installation (نصب و راه‌اندازی) : در Kube نصب بصورت دستی است. برای راه‌اندازی Kube نیاز به برنامه ریزی مناسب است. دستورالعمل های نصب ممکن است در سیستم عامل به سیستم عامل و ارائه دهنده به ارائه دهنده متفاوت باشد.

Working : دانش CLI (رابط خط فرمان) برای اجرای Kubernetes مورد نیاز است. برای حرکت در یک ساختار، باید درک Docker CLI را داشته باشید. همچنین آگاهی از زیرساخت‌های زبان مشترک برای اجرای آن برنامه‌ها.

Logging : کوبر از نسخه‌های مختلف ورود به سیستم و نظارت هنگام استقرار سرویس در Cluster پشتیبانی می‌کند که شامل :

(Elasticsearch/Kibana (ELK ، Heapster/Grafana و Sysdig cloud است.

Scaling (مقیاس بندی) : برای سیستم های توزیع شده، Kube یک چارچوب همه کاره است.البته که سیستم پیچیده‌ای است. این برنامه تضمین های قوی در مورد وضعیت Cluster و مجموعه‌ای واحد از API ها ارائه می‌دهد. این به نوبه خود، استقرار Container و مقیاس بندی را کند می‌کند.

Networking (شبکه) : برای Kube، شبکه مسطح است. این اجازه می‌دهد تا همه pods ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در Kubernetes ، دو CIDR در یک مدل مورد نیاز است – یکی دریافت آدرس IP ، و دیگری برای خدمات.

همانطور که متوجه شدید، Docker رقیب Kubernetes نیست، بلکه این Docker Swarm است که رقیب Kubernetes است. همچنین مشخص شد که Kubernetes بر Docker Swarm تسلط دارد و بر آن برتری دارد.

جهت مطالعه دیگر مقالات مرتبط صفحه آموزشگاه را مشاهده نمائید.

منبع: www.geekflare.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا