Cluster سرور چگونه است؟

Cluster (کلاستر سرور) چیست؟ و چگونه عمل می‌کند؟

تعداد زیادی از مشاغل، از خدمات آنلاین استفاده می‌کنند. خرابی و اختلال در سرویس دهی و عملکرد آن‌ها، نشان دهنده از دست دادن اعتبار و اطمینان از طرف مشتری است. به همین دلیل، اکثر مشاغل در ارتقاء زیرساخت‌های خود Cluster سرور انجام می‌دهند.

Cluster سرور چیست؟

Cluster سرور به گروهی از سرورها گفته می‌شود که به عنوان یک سیستم، تحت یک آدرس IP واحد، توزیع و مدیریت می‌شوند به طوری که بازدهی و عملکرد آن سیستم چند برابر شود. با توجه به معماری طراحی شده برای Cluster، هرکدام از این سرورها می‌توانند در گروه خود به شکل انفرادی عمل کنند یا وظایف محوله بین تمام سرورهای کلاستر شده تقسیم شود. از کلاسترها برای کاهش زمان خرابی و قطع شدن استفاده می‌شود.

نحوه عملکرد Cluster چگونه است؟

همانطور که گفته شد، گروهی از سرورها به یک سیستم متصل هستند. در لحظه‌ای که یکی از این سرورها به دلایل مختلف، با قطع سرویس مواجه می‌شود، بدون اتلاف زمان و هرگونه اختلال، وظیفه اش به سرور دیگری منتقل می‌شود. به طور کلی Cluster، قابلیت در دسترس بودن و اطمینان بالاتری را نسبت به سایر سرورها به مشتریان ارائه می‌دهد.

در Cluster هر سرور مسئولیت مالکیت و مدیریت هر یک از دستگاه‌های خود را بر عهده دارد و یک کپی از سیستم عامل (شامل داده‌ها) برای اجرای وظایف سایر سرورهای Cluster در زمان لازم را نیز دارند. سرورهای موجود در Cluster طوری برنامه ریزی شده‌اند که برای افزایش حفاظت از داده‌ها و حفظ سازگاری پیکربندی کلاستر در طول زمان، با یکدیگر همکاری کنند.

به عنوان مثال، یک cluster دو گره به این معنی است که اگر یکی از سرورها خراب شود، سرور دوم بلافاصله کار را به عهده می‌گیرد. در حالت ایده آل، از چندین سرور (گره) برای تضمین افزونگی سخت افزار استفاده می‌شود.

Cluster (کلاستر سرور) چیست؟ و چگونه عمل می‌کند؟

انواع Cluster

انواعی از Cluster سرور وجود دارد که هر کدام اهداف تجاری مختلف و نیازهای زیرساختی را برآورده می‌کنند.

High Availability (دسترسی بالا)

در حالت HA، روی سرورهایی که با هم Cluster می‌شوند دیتای یک‌سانی ذخیره می‌شود. با ورود اطلاعات جدید به یک سرور، سایر سرورها نیز آن اطلاعات را به صورت خودکار روی خود کپی و نگهداری می‌کنند. یعنی اگر به هر دلیلی سروری که درحال پردازش است، از کار بیفتد یا اطلاعات آن دچار اشکال شود، سرور بعدی وظیفه اش را به عهده می‌گیرد.

در واقع در این حالت، تنها یکی از سرور‌ها به درخواست‌ها پاسخ می‌دهد و در صورت از دسترس خارج شدن سرور اول، درخواست‌ها به سرور دوم ارسال می‌شود.

این اطلاعات می‌تواند روی دیسک‌های مختلف یک سرور یا روی سرورهایی که در نقاط مختلف جهان قرار دارند ذخیره شوند. معمولا سایت‌ها یا شرکت‌هایی که داده‌های بسیار مهمی دارند از Cluster استفاده می‌کنند. زیرا نمی‌خواهند خطری متوجه از دست دادن این داده‌ها شود تا همواره اطلاعاتشان در امان بماند.

load balancing (تعادل بار)

حالت LB برای وب‌سایت‌های پر بازدید، مانند فروشگاه‌های آنلاین یا برنامه‌های کاربردی مناسب است. همچنین در شرایطی که بار پردازشی زیادی برای سیستم است، گزینه مناسبی است تا از عملکرد سایت اطمینان داشته باشیم. مثلا اگر سازمانی یک پایگاه داده عظیم داشته باشد و در لحظه هزاران ریکوئست به آن ارسال شود، با Cluster کردن چند سرور می‌توان بار پردازش را میان آن‌ها را بالانس کرد. یعنی هر سرور بخشی از کار را برعهده بگیرد و سرعت پاسخگویی سیستم بیشتر شود.

در این روش درواقع سرورها باهم یک برنامه خاصی رو اجرا می‌کنند. یعنی هر سرور بخشی از کار را انجام می‌دهد، که نتیجه آن سرعت بالای اجرا می‌باشد زیرا بار پردازشی بین این سرورها تقسیم می‌شود.

Cluster (کلاستر سرور) چیست؟ و چگونه عمل می‌کند؟

مزایای استفاده از Cluster

سه دلیل اصلی برای کلاسترینگ سرور وجود دارد که عبارتند از:

  • در دسترس بودن
  • مقیاس پذیری
  • قابلیت اطمینان

جهت مطالعه دیگر مقالات مرتبط صفحه آموزشگاه را مشاهده نمائید.

منبع: www.liquidweb.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا