SSL چیست؟

SSL چیست ؟ و چه اهمیتی برای سایت دارد؟

یکی از مهمترین مولفه‌های کسب و کار آنلاین ایجاد محیطی امن است که در آن مشتریان نسبت به خرید خود اطمینان خاطر داشته باشند. گواهینامه‌های SSL با ایجاد یک اتصال امن، این اطمینان را ایجاد می‌کنند. مرورگرها برای اطمینان از ایمن بودن اتصال آن‌ها، نشانه‌ ظاهری خاصی ارائه می‌دهند که نماد قفل در نوار آدرس است.

SSL

SSL چیست؟

SSL مخفف Secure Sockets Layer است. به‌طور خلاصه، این فناوری استانداردی برای ایمن نگه داشتن اتصال به اینترنت و حفاظت از داده‌هایی است که بین دو سیستم ارسال می‌شود. این دو سیستم می‌توانند سرور و مشتری (به عنوان مثال، یک وب‌سایت خرید و مرورگر) یا سرور به سرور باشند.

SSL این اطمینان را می‌دهد که داده‌های منتقل شده بین کاربران و سایت‌ یا بین دو سیستم به هیچ وجه توسط سیستم دیگری قابل دسترسی نیست. در واقع از الگوریتم‌های رمزگذاری برای درهم ریختن داده‌های در حال انتقال استفاده می‌کند و مانع دسترسی هکرها به آن‌ها در هنگام ارسال بر روی اینترنت می‌شود. این اطلاعات ممکن است حساس، شخصی، شماره کارت اعتباری، اطلاعات مالی، نام و آدرس باشد.

SSL یک کانال امن بین دو دستگاه یا دستگاهی که از طریق اینترنت یا یک شبکه داخلی کار می‌کند، فراهم می‌کند. همانطور که می‌دانید HTTP ناامن است و ممکن است در معرض دسترسی هکر‌ها قرار بگیرد. زیرا داده‌‌هایی که از مرورگر وب به سرور یا بین دو سیستم منتقل می‌شوند، Plain Text( قالب بندی نشده است و هنوز یک فایل متنی ساده است) هستند. این بدان معناست که هکرها می‌توانند داده‌های حساس مانند اطلاعات کارت اعتباری و ورود به حساب را رهگیری و مشاهده کنند. وقتی داده‌ها از طریق مرورگر با استفاده از HTTPS ارسال می‌شوند، SSL اطمینان می‌دهد که اطلاعات رمزگذاری شده و از رهگیری ایمن هستند.

TLS چیست؟

TLS مخفف Transport Layer Security است که یک نسخه SSL به روز شده و ایمن‌تر است. این روش تقریباً مشابه SSL عمل می‌کند و از رمزگذاری برای محافظت از انتقال داده‌ها و اطلاعات استفاده می‌کند. همچنان از گواهینامه‌های امنیتی به عنوان SSL یاد می‌شود، زیرا این اصطلاح بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

HTTPS چیست؟

HTTPS مخفف Hyper Text Transfer Protocol Secure است. هنگامی که یک وب‌سایت توسط یک گواهی SSL ایمن می‌شود، در URL ظاهر می‌شود. با کلیک روی نماد قفل در نوار مرورگر، جزئیات گواهینامه، از جمله مرجع صدور و نام شرکت صاحب وب‌سایت را مشاهده کنید.

نشانه گواهینامه SSL

یک گواهی SSL در سمت سرور نصب می‌شود اما نشانه‌های ظاهری آن در مرورگر وجود دارد و به کاربران اطلاع می‌دهد که اطلاعات آن‌هاتوسط SSL محافظت می‌شوند. اگر SSL در سایت وجود داشته باشد، کاربران در آدرس وب به جای http:// در ابتدای آن https:// را مشاهده می‌کنند (“s” اضافی به معنای امن) است. بسته به میزان اعتبار سنجی که گواهی به کسب و کار داده می‌شود، ممکن است یک اتصال امن با وجود نماد قفل یا قفل سبز نشان داده شود.

جهت آگاهی بیشتر، مقاله نحوه فعال سازی SSL در Cpanel را مطالعه نمائید.

SSL چیست ؟

گواهینامه SSL چه اهمیتی برای سایت دارد؟

در حال حاضر گوگل از HTTPS در همه جای وب استفاده می‌کند. از سال 2014، موتور جستجو به وب‌سایت‌های ایمن شده، افزایش رتبه وب می‌دهد، که از دلایل مهم برای نصب SSL در سایت است.

برای مشاغل آنلاین یا وب‌سایت‌هایی که پرداخت اعتباری را قبول می‌کنند یا شامل انتقال اطلاعات شخصی یا حساس مانند نام و آدرس می‌شوند، گواهی SSL برای امنیت وب سایت ضروری است. این یک روش اساسی برای اطمینان از امنیت سایت‌ها و محافظت از مشتریان است. در واقع یکی از مهم‌ترین روش ها برای جلب اطمینان مشتری است.

SSL چیست ؟ و چه اهمیتی برای سایت دارد؟

چرا به SSL نیاز دارم؟

با توجه به اینکه بسیاری از ارتباطات روزانه ما بصورت آنلاین انجام می‌شود، داشتن گواهینامه SSL برای وب‌سایت ضروری است. SSL از اصول امنیت اطلاعات زیر پشتیبانی می کند:

رمزگذاری (Encryption) : محافظت از انتقال داده‌ها (به عنوان مثال مرورگر به سرور، سرور به سرور، برنامه به سرور و غیره)
احراز هویت (Authentication) : اطمینان حاصل کنید که سروری که به آن متصل شده‌اید در واقع سرور صحیح است
یکپارچگی دادهها (Data integrity) : مطمئن شوید که داده‌های درخواست شده یا ارسال شده همان چیزی است که تحویل داده می‌شود.

از SSL می توان برای ایمن سازی موارد زیر استفاده کرد:

معاملات کارت اعتباری آنلاین یا سایر پرداخت‌های آنلاین.
ترافیک مبتنی بر اینترانت، مانند شبکه‌های داخلی، اشتراک فایل، اکسترانت و اتصالات پایگاه داده.
سرورهای پست الکترونیکی مانند Outlook Web Access ، Exchange و Office Communications Server.
ارتباط بین سرویس گیرنده ایمیل مانند Microsoft Outlook و سرور ایمیل مانند Microsoft Exchange.
انتقال پرونده‌ها از طریق خدمات HTTPS و FTP ، مانند به‌روز رسانی صفحات جدید وب سایت خود یا انتقال فایل‌های بزرگ.
ورود سیستم به برنامه ها و کنترل پنل ها مانند Parallels ، cPanel و سایر موارد.

جهت مطالعه دیگر مقالات مرتبط صفحه آموزشگاه را مشاهده نمائید.

منبع: www.websecurity.digicert.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا