pretty .ir picture

همه چیز درباره دامنه ir

همانطور که همه می دانیم، دامنه آی آر در سالهای اخیر محبوبیت زیادی به خصوص بین وب مستران ایرانی پیدا کرده که باعث شده حجم زیادی از سایت های ایرانی با این پسوند در دنیای آنلاین فعالیت کنند. در این مقاله پس از توضیح مختصری از چیستی دامنه ir و بررسی هزینه و وضعیت آن، قدم به قدم تمام مراحل ثبت این دامنه محبوب را باهم طی خواهیم کرد.

همین ابتدا لازم به ذکر است که اگر با دامنه آشنایی کامل ندارید پیشنهاد میکنم مقاله domain چیست را حتما مطالعه کنید.

.ir domain

دامنه ir. چیست؟

پسوند ir. یک ccTLD است که مخفف عبارت country code top-level domain یا دامنه مرتبه اول کشوری بوده و نشان دهنده کد اینترنتی کشور ایران است. ثبت این دامنه در ایران، از سال 1994 شروع شد، که در بین کاربران و صاحبان وب سایت داخل این کشور، طرفداران زیادی پیدا کرد.

جالب است بدانیم که تا به امروز، حدود 297 هزار دامنه با این پسوند به ثبت رسیده اند. این آمار بر میزان علاقه و اعتماد کاربران نسبت به این دامنه دلالت دارد. پس ایده خوبی است که ما هم کسب و کار آنلاین و صفحات وب حرفه ای خود را با این پسوند ثبت کنیم.

در ایران، دامنه IR اغلب به عنوان جایگزین دوم برای دامنه های COM. بحساب می آید که البته در سالهای اخیر، مورد توجه بسیاری از شرکت ها و استارت آپ های موفق قرار گرفته و ارزش و اعتبار بیشتری نیز کسب کرده است.

چه سایت هایی می توانند دامنه IR ثبت کنند؟

این دامنه هم می تواند توسط اشخاص حقیقی ثبت شود، و هم توسط شرکت ها و سازمان های بزرگ.

این پسوند بیشتر توسط وب سایت ها و کسب و کارهای داخل ایران مورد استفاده قرار می گیرد، اما هر کسب و کار خارج از کشور نیز می تواند دامنه خود را با این پسوند ثبت کرده و محصولات یا خدمات خود را به کاربران ایرانی نیز نمایش دهد.

زبان اول ایران، فارسی است که غالب سایت های ir نیز به این زبان طراحی شده اند؛ اما همانند هر سایت دیگری، یا هر دامنه ای، سایت های ir را نیز می توان به زبان های مختلف طراحی کرد.

اما برای ثبت این دامنه شرایطی وجود دارد که بهتر است از آنها نیز اطلاع داشته باشیم، یعنی کسانی می توانند دامنه خود را با پسوند IR ثبت کنند که جزئی از این لیست باشند:

  • سازمان های قانونی که درون مرزهای ایران فعالیت داشته باشند.
  • افراد حقیقی که ساکن ایران هستند.
  • سازمان هایی که به طور مستقیم با نمایندگان رسمی ایران در خارج از کشور در ارتباط هستند.
  • افراد و یا سازمان هایی که فعالیت و کاربرد دامنه آنها با قوانین ایران در تعارض نباشد.

مزایای ثبت دامنه .IR

دامنه هایی که از پسوند IR استفاده می کنند، نسبت به سایر TLD ها، برای صاحببین کسب و کارها، مزایایی را با خود بهمراه دارند، از جمله:

  • قیمت این دامنه نسبت به سایر دامین ها، به مراتب ارزان تر بوده و اشخاصی که قصد راه اندازی اولین سایت و کسب و کار آنلاین خود را دارند، با هزینه کمتری می توانند کار خود را شروع کنند.
  • از آنجا که مراحل ثبت این دامنه، در سایت ایرنیک صورت می گیرد، و این سامانه از کاربر اطلاعات شخصی نظیر شماره ملی و آدرس پستی طلب می کند، اعتبار این دامنه ها بیشتر بوده و مشتریان با اعتماد بیشتری نسبت به سایت، اقدام به خرید و درج اطلاعات خواهند کرد.
  • با توجه به اینکه ممکن است دامنه مد نظر ما با پسوندهایی مثل .com و .net قابل ثبت و در دسترس نباشد، شانس ما برای ثبت دامنه با نام مورد نظرمان با پسوند .ir بیشتر خواهد بود.

قواعد ثبت دامنه IR.

هر زمان که قصد ثبت دامنه ای را داشته باشیم، بهتر است که این موارد را در نظر بگیریم:

  • تنها کارکترهایی که می توان در نام دامنه IR استفاده کرد، حروف انگلیسی، اعداد و دش ( – ) هستند.
  • نام دامنه می تواند با یک عدد یا یک حرف انگلیسی شروع و خاتمه یابد.
  • در نام دامنه های ir، نمی توان از دش ( – ) در حرف سوم و چهارم استفاده کرد: مثل www.ab–cd.ir
  • در نام دامنه های ir، نمی توان از space یا حروف خاص مثل àéò استفاده کرد.
  • برای ثبت این دامنه باید حداقل از 3 و حداکثر 63 کارکتر استفاده کنیم.
  • این دامنه از یک تا 5 سال قابل ثبت هستند و در صورت نیاز می توانیم پس از اتمام دوره، 5 سال دیگر آن را تمدید کنیم.

برای ثبت این دامنه، سازمان ها باید اطلاعات زیر را هنگام ثبت وارد کنند:

  • شماره ثبت شرکت
  • نوع سازمان ثبت شده ( شرکت خصوصی، دولتی، غیر انتفاعی و غیره )

افراد حقیقی نیز هنگام ثبت دامنه IR به اطلاعات زیر نیاز دارند:

  • کشور
  • شماره پاسپورت یا کد ملی
  • آدرس و کد پستی
  • رابط های مجاز
  • آدرس پست الکترونیکی

هزینه ثبت دامنه ir.

دامنه ir. برای کاربران ایرانی بسیار ارزان بوده و گزینه ای بسیار مناسب برای کسب و کارهای کوچک و استارت آپ ها به شمار می آید. هزینه ثبت این دامنه تا قبل از تاریخ یکم خرداد ماه 1400، حدود 4000 تومان برای مدت یک سال بود که این سرویس بین ارائه دهندگان شخص ثالث با قیمتی متغیر به فروش می رسید.

اما در جدید ترین بروزرسانی قیمت ها در تاریخ سی اُم مرداد هزار و چهارصد، قیمت ثبت، تمدید و انتقال دامنه های ir.  حدود 4-3 برابر شده و با قیمت حداقل 14/800 تومان برای یک سال قابل ثبت است.

آموزش ثبت دامنه ir.

ثبت دامنه ir با سایر دامنه ها تفاوت اندکی دارد که در این پست به طور کامل نحوه ثبت این دامنه را پوشش خواهیم داد.

برای ثبت دامنه .ir باید حتماً یک شناسه کاربردی در سایت ایرنیک ایجاد کنیم.

برای اینکار به سایت ایرنیک مراجعه کرده و در صفحه اصلی روی گزینه ” ساختن شناسه کاربری ” کلیک می کنیم:

nic

بعد از وارد شدن به صفحه مذکور، ابتدا باید نوع شناسه خود را انتخاب کنیم. که این شناسه می تواند، شخص حقیقی، شرکت، موسسه یا نهاد غیردولتی و یا موارد دیگری باشد که در بالا به آنها اشاره کردیم:

nic

برای مثال اگر بخواهیم یک شناسه حقیقی دریافت کنیم، روی گزینه ” تکمیل فرم و دریافت شناسه ” در قسمت اشخاص حقیقی کلیک می کنیم.

سپس وارد بخش وارد کردن مشخصات شناسه شده و اطلاعات خود را در فیلدهای مربوطه وارد می کنیم. همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، علاوه بر نام شخصی، به کد ملی، نشانی پستی و ایمیل نیز احتیاج خواهیم داشت:

nic

در قسمت رابط های مجاز، می توانیم از بین گزینه های موجود، یکی را انتخاب کنیم، که در اینجا روی گزینه آزاد کلیک کرده و به مرحله بعد می رویم:

nic

در مرحله سوم یا ” بازنگری و امضا “، کافیست نام سازنده و شماره درون تصویر موجود را وارد کرده و روی گزینه ” موافقم، دریافت شناسه ” کلیک کنیم.

nic

در مرحله آخر، شناسه برای ما ساخته شده و رمزعبور یا پسورد نیز برای ما ایمیل خواهد شد.

پس از دریافت پسورد و شناسه، از طریق منو، قسمت ثبت دامنه، به صفحه ” ورود به سامانه ” رفته و فیلدهای شناسه و گذرواژه را تکمیل می کنیم:

nic

حال، سیستم از ما رمز عبور جدید می خواهد، که می توانیم یک پسورد جدید انتخاب کرده و روی دکمه نشاندن گذرواژه کلیک می کنیم.

nic

پس از تغییر رمز عبور، مجدد اطلاعات ورود به سامانه را با گذرواژه جدید وارد کرده و به صفحه بعد می رویم.

بعد از وارد شدن به سامانه، از طریق منوی شناسه، به بخش مشخصه های شناسه رفته و در صفحه باز شده به بخش ” مدیریت رابط های مجاز ” می رویم.

nic

nic

در پنجره باز شده، وضعیت تمام بخش های صاحب امتیاز، رابط اداری، فنی و مالی را به همه تغییر داده و ” اعمال ” را انتخاب می کنیم:

nic

تا اینجا توانستیم یک شناسه کاربری در ایرنیک بسازیم حالا ادامه مراحل ثبت یک دامنه را خواهیم دید.

دامنه های ملی یا همان دامنه های مرتبط با ir توسط شرکت ایرنیک ثبت و تمدید می شوند. شرکت ایرنیک به عنوان کارگزار ثبت دامنه های ملی در ایران فعالیت داشته و تمامی مواردی که به دامنه های ملی مربوط باشد، تحت نظارت و کنترل این شرکت واقع شده است.

تمامی قوانینی که برای ثبت دامنه آی آر وضع شده اند، توسط این شرکت صورت گرفته و شخص ثبت کننده دامنه باید نسبت به رعایت این قوانین متعهد باشد.

همانطور که بالا نیز توضیح داده شد، برای ثبت دامنه ملی باید در سایت ایرنیک، یک شناسه کاربری ایجاد کنیم. در صورتی که قصد ثبت دامنه ملی به عنوان یک شرکت را داشته باشیم، بخش حقوقی را انتخاب، و در صورتی که قصد ثبت دامین به عنوان یک فرد عادی را داشته باشیم، فرد حقیقی را انتخاب می کنیم.

پس ابتدا باید برای ثبت شناسه خود در ایرنیک اقدام کرده و پس از دریافت شناسه ایرنیک باقی مراحل زیر را دنبال کنیم.

در ادامه قصد داریم تا به صورت مرحله به مرحله نحوه ی ثبت دامنه در ایرنیک را آموزش دهیم:
  1. در گام اول باید وارد درگاه اینترنتی شرکت ایرنیک به نشانی nic.ir شویم.
  2. در صفحه باز شده، در ابتدای صفحه منوی کاربری وجود دارد که باید نشانگر موس را روی گزینه مشخصه های شناسه قرار داده و از منوی باز شده، روی گزینه ورود کلیک کنیم.
  3. در این گام برای ما پنجره ای تحت عنوان صفحه ورود باز خواهد شد که از ما اطلاعاتی برای ورود درخواست می کند، اطلاعات خواسته شده را وارد و روی دکمه ورود کلیک می کنیم تا وارد شناسه کاربری خود در سایت ایرنیک شویم.
  4. در این مرحله ما وارد کنترل پنل خود در سامانه ایرنیک شده ایم. در کنترل پنل ایرنیک گزینه های زیادی برای مدیریت دامنه هایمان وجود دارد. اما در اینجا با تمام گزینه ها کاری نداریم.
  5. برای ورود به پنجره ثبت دامنه روی گزینه ( دامنه ها ) از منوی پنل مدیریت و زیر منوی ( ثبت دامنه ) کلیک می کنیم.
  6. برای ثبت دامنه در این سایت برایمان صفحه جدیدی باز می شود که اطلاعاتی برای ثبت دامنه را از ما می خواهد. برای پر کردن این اطلاعات از راهنمای زیر استفاده کنید:
    • در گزینه اول باید پسوند دامنه خود را از میان پسوندهای موجود انتخاب و تایید نماییم.
    • در قسمت بعدی باید نام دامنه مد نظر خود را وارد کنیم. دقت کنید که در این فیلد نیازی به وارد کردن www و پسوند دامنه نیست و باید تنها نام دامنه را در این قسمت قرار دهیم.
    • در نهایت روی دکمه انتهایی صفحه با عنوان ( بررسی موجود بودن دامنه )  کلیک می کنیم تا سامانه بررسی کند که آیا این دامنه قبلاً به ثبت رسیده یا خیر. در صورتی که قبلاً این دامین توسط شخص دیگری به ثبت نرسیده باشد، می توانیم این دامنه را ثبت کنیم، در غیر اینصورت باید نام دیگری را برای ثبت دامنه انتخاب کنیم.
    • اگر دامنه برای ثبت آزاد بود، وارد مرحله جدید خرید دامنه می شویم که باید مدت زمان استفاده از دامنه را مشخص کنیم. دامنه ها به دو صورت یک ساله و پنج ساله قابل ثبت هستند.
    • در مرحله بعد باید رابط های دامنه خود را مشخص نماییم. برای تعیین رابط ها می توانیم تمامی رابط ها را روی گزینه خودم تنظیم کنیم و یا در صورت لازم سایر گزینه را انتخاب کنیم.
    • در مرحله آخر باید روی دکمه بازنگیری کلیک کنیم تا وارد مرحله بعد شویم.
  7. در این مرحله متن توافق نامه و قوانین را مشاهده خواهیم کرد که پس از قبول قوانین و وارد کردن کد کپچا روی دکمه اقدام به ثبت کلیک می کنیم.
  8. در مرحله بعد هزینه دامنه را پرداخت کنیم.
  9. در صورت  پرداخت موفق، این دامنه برای ما ثبت خواهد شد که می توانیم پس از خرید هاست اقدام به راه اندازی سایت خود کنیم.

چک کردن دامنه های ثبت شده

برای چک کردن دامنه های ثبت شده در ایرنیک، می توانیم به سایت ایرنیک مراجعه کرده و پس از ورود به سامانه، از منوی دامنه ها، دامنه های من را انتخاب کرده و اطلاعات دامنه خود را مشاهده کنیم. در صورتی که دامنه ای در لیست موجود نبود، باید از زمان ثبت دامنه  24 ساعت منتظر مانده و مجدد تست کنیم.

تمدید دامنه های .ir

برای تمدید دامنه می توانیم هم از شرکت های ارائه دهنده که واسط و نمایندگان ایرنیک هستند اقدام کنید، ، و هم می توانیم مستقیماً از طریق پنل ایرنیک برای تمدید دامنه ملی خود اقدام نماییم.

اما اگر بخواهیم از طریق ایرنیک اقدام به تمدید دامنه های ملی خود کنیم به روش زیر اقدام می کنیم:

مراحل تمدید دامنه از طریق ایرنیک:

  1. برای تمدید دامنه در سایت ایرنیک در ابتدا باید وارد پنل کاربری و شناسه اصلی خود در سایت ایرنیک شویم.
  2. بعد از وارد شدن به پنل کاربری، وارد تنظیمات دامنه مربوط می شویم.
  3. در انتهای صفحه به قسمت وضعیت و تاریخ ها رفته و روی دکمه تمدید دامنه کلیک می کنیم.
  4. در مرحله بعد باید مدت زمان مورد نظر برای تمدید را وارد و انتخاب کنیم. دامنه ها به دو صورت یکساله و پنج ساله قابل تمدید هستند.
  5. در مرحلع بعد باید با زدن تیک تایید قوانین مشخص نماییم که با قوانین وضع شده موافقیم و نسبت به رعایت آنها اقدام خواهیم کرد.
  6. سپس برای نهایی کردن تمدید دامنه روی دکمه درخواست تمدید کلیک می کنیم تا وارد مرحله نهایی تمدید دامنه شویم.
  7. در مرحله بعد صورتحسابی برای پرداخت برای ما ایجاد می شود که باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنیم.
  8. در نهایت با پرداخت صورت حساب دامنه برای ما تمدید می شود و می توانیم تا مدت زمانی که تمدید کردیم از دامنه خود استفاده کنیم.
  9. برای بررسی و اطمینان از تمدید شدن دامنه، می توانیم تاریخ تمدید را از قسمت تنظیمات دامنه ، وضعیت دامنه مشاهده کنیم.

وضعیت های دامنه .ir

پس از اولین ثبت دامنه IR، ممکن است در طول دوره با چند وضعیت مواجه شویم که هر کدام معنای خاصی دارند:

  • وضعیت آزاد (Available)

این وضعیت به معنای آن است که می توانیم دامنه مورد نظر را ثبت کنیم، که یعنی این نام توسط شخص دیگری تا بحال ثبت نشده و در دسترس است.

  • وضعیت فعال (Active)

این وضعیت یعنی دامنه فعال شده و ما می توانیم پس از اتمام دوره، آن را تمدید کنید. در این وضعیت دامنه به نام ما به ثبت رسیده و شخص دیگری نمی توان از آن برای ثبت دامنه جدید استفاده کند.

  • وضعیت منقضی (Expired)

این وضعیت زمانی نمایش داده می شود که دوره فعال دامنه ما تمام شده باشد و آن را تمدید نکرده باشیم.

اما از زمان مشاهده این وضعیت، 30 روز وقت داریم تا دامنه خود را تمدید کنیم، در غیر این صورت وارد وضعیت قفل می شویم که پس از آن دامنه از دسترس ما خارج شده و توسط اشخاص دیگر قابل ثبت خواهد بود.

  • وضعیت قفل شده (Locked)

چنانچه پس از گذر دوره منقضی، دامنه را تمدید نکنیم، باز هم 30 روز وقت داریم تا با پرداخت جریمه، دامنه را از حالت قفل درآورده و مجدداً تمدید کنیم. اگر در طول این دوره نیز دامنه را تمدید نکنیم، دامنه از دسترس ما خارج خواهد شد.

چگونه DNS دامنه ای ار خود را تغییر دهیم؟

  1. در قدم باید وارد پنل مدیریت دامنه خود در سایت ایرنیک شده و در پنجره باز شده وارد پنل تنظیمات دامنه های خود شویم.
  2. در ادامه در صفحه ینل مدیریت دامنه یا همان تنظیمات دامنه، قسمتی را تحت عنوان سامانه نام دامنه (DNS) مشاهده خواهیم کرد. برای ویرایش و تعیین DNS جدید، روی گزینه ( ویرایش ردیف های کارگزاری نام و میزبانی دامنه ) کلیک می کنیم.
  3. در این مرحله صفحه ای تحت عنوان تنظیمات سامانه نام دامنه برای ما باز خواهد شد. در این صفحه جدولی پیش روی ما قرار دارد که باید در فیلد نام کارگزار dns های دامنه خود را وارد کنیم.
  4. در مرحله آخر روی دکمه اعمال در انتهای فرم  کلیک می کنیم تا تغییرات جدید روی سایت ما اعمال شود.

 

جمع بندی

دامنه ir یک دامنه ملی بسیار پراستفاده بوده و به خصوص در سالهای اخیر، توسط بزرگترین سایتهای ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است. اعتبار این دامنه ها بسیار بالا بوده و با توجه به لوکال بودن این پسوند، سایت هایی که با این دامنه فعالیت می کنند، شانس بیشتری برای جذب مخاطب دارند.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. اگر سوالی دارید که در این مقاله پاسخش را پیدا نکردید، در قسمت کامنت ها سوال خود را مطرح کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا