مقایسه هاست لینوکس و هاست ویندوز

مقایسه سرور لینوکس و سرور ویندوز و تفاوت‌های آن‌ها

در حالت کلی اگر سیستم‌ عامل یک سرور، لینوکس باشد به آن سرور لینوکس و اگر سیستم عامل آن ویندوز باشد، سرور ویندوز می‌گویند. جهت انتخاب هریک از این دو مورد، باید به عواملی از جمله، زبان برنامه نویسی وب‌سایت و ترافیک وب‌سایت خود توجه نمائید، زیرا وب‌سایت‌های بزرگ و همچنین وب‌سایت هایی که استفاده فراوان از منابع سرور دارند، باید از سرورهایی برای میزبانی آن‌ها استفاده شود که منابع و سخت‌افزارهای قدرتمندتری داشته باشند. اکثر شرکت‌های میزبانی وب، دو نوع میزبانی لینوکس و ویندوز را ارائه می‌دهند. در این مقاله به مقایسه سرور لینوکس و سرور ویندوز می‌پردازیم.

مقایسه سرور لینوکس و سرور ویندوز و تفاوت‌های آن‌ها

تفاوت‌های سرور لینوکس و ویندوز

در ادامه، ما تفاوت بین سرور لینوکس و ویندوز را مورد بحث قرار می دهیم. به ویژه در عواملی مانند ثبات، امنیت و هزینه ، که برای کاربران بسیار مهم است.

تفاوت سرور لینوکس و ویندوز در وب سرور

نمایش هر وب‌سایت در مرورگر، حاصل یک مجموعه فرایند است که توسط وب سرور بر فایل‌­های وب‌سایت انجام می‌شود. وب سرور را می­‌توان یک بستر نرم افزاری در نظر گرفت که این وظیفه را بر عهده دارد. با توجه به نقش وب سرور، یک انتخاب صحیح می‌تواند در عملکرد وب‌سایت تاثیر مثبت و یا منفی داشته باشد.

از معروف ترین وب سرورهای لینوکسی می‌توان به Apache، NginX و LiteSpeed اشاره کرد که هر شرکت هاست بسته به نوع نیاز و پیکربندی سرورهای خود، پلان­‌هایی ارائه می‌دهد که از این وب سرورها استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در سرویس­‌های هاست لینوکسی نوین پروا Apache و NginX ارائه می گردد.

وب سرور استفاده شده در ویندوز سرور نیز IIS است که با توجه به همان نسخه‌های مختلف ویندوز سرور ورژن­‌های متفاوتی دارد. به عنوان مثال در ویندوز سرور ۲۰۱۶ از IIS10 و در ویندوز سرور ۲۰۱۲ از ورژن IIS8 پشتیبانی می‌شود.

مهمترین مسئله در انتخاب وب‌سرور، زبان برنامه نویسی است که وب‌سایت شما با آن طراحی شده است. اگر وب‌سایت با زبان­‌های ASP و یا ASP.net طراحی شده باشد در یک سرور ویندوزی قابل راه‌اندازی خواهد بود. اما در صورتی­‌که از زبان‌­هایی مانند: PHP، Python، Perl و… استفاده شده باشد، هم در سرور ویندوزی و هم لینوکسی قابل بارگذاری خواهد. این مورد کاملا بستگی به پیکربندی سرور توسط شرکت میزبان دارد. به صورت پیش فرض، پیکربندی سرورهای لینوکسی برای پشتیبانی از این زبان­‌ها مناسب­‌تر بوده و بازدهی بهتری ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، CMSهای معروف دنیا همانند WordPress و Joomla با استفاده از زبان محبوب PHP نوشته شده اند. اگر وب‌سایت شما نیز از این دسته است، این نکته مهم را در نظر داشته باشید که وب سایت­‌های نوشته شده با PHP به علت تعامل بهتری که با وب سرور لینوکس دارند، بازدهی مناسب­‌تری در یک سرور لینوکسی خواهند داشت.

تفاوت در هزینه و licence

ویندوز توسط شرکت مایکروسافت فروخته می‌شود، در حالی که لینوکس open source است. این بدان معناست که شرکت‌های میزبانی که سرورهای ویندوز را اجرا می‌کنند باید هزینه مجوز را بپردازند. بنابراین شرکت میزبان این هزینه را به شما نیز منتقل می‌کند و میزبانی ویندوز را کمی گرانتر از لینوکس می‌کند. لینوکس کاملاً open source است و رایگان است.

تفاوت سرور لینوکس و ویندوز در محبوبیت

از نظر محبویت، سرور لینوکس طرفدار بیشتری دارد. از سال 2020 ، بیش از 71 درصد از وب‌سایت‌های اینترنتی بر روی سیستم Unix اجرا می‌شوند. لینوکس، نسخه open source از Unix است. همچنین 42 درصد از وب‌سایت هایی که در آمار Unix ثبت شده، از لینوکس و مابقی از دیگر نسخه های آن استفاده کرده اند. فقط 28 درصد از وب سایت‌ها از ویندوز استفاده کرده‌اند. در ادامه نمودار W3Techs برای درک بهتر این آمار آمده است.

مقایسه سرور لینوکس و سرور ویندوز و تفاوت‌های آن‌ها

منبع : W3Techs

توجه داشته باشید که این نمودار نشان می‌دهد که ویندوز توسط وب‌سایت‌هایی با ترافیک بیشتر استفاده می‌شود. اما لینوکس چندان عقب نیست. برخی از بزرگترین وب‌سایت‌ها بر روی آن اجرا می‌شوند (ویکی پدیا یکی از نمونه های آن است).

چرا لینوکس آنقدر محبوب است که در مورد آمار استفاده از ویندوز تقریبا 3 به 1 غلبه می‌کند؟

برای استفاده از میزبانی لینوکس نیازی به برنامه نویس نیست. همچنین می‌توان به سادگی یک وب سایت شخصی، در وردپرس ایجاد کرد. به طور طبیعی، بسیاری از مردم این کار را انجام داده اند، در نتیجه تعداد زیادی وب‌سایت در لینوکس میزبانی شده است.

تفاوت سرور لینوکس و ویندوز در دیتابیس سرور

یک وب‌سایت در کنار فایل‌­های خود، بسته به نحوه طراحی، از دیتابیس نیز استفاده می‌‌‌کند. دو دیتابیس MicroSoft SQL Server و MySQL در این بین از سایر رقیبان خود معروف‌­تر هستند. دیتابیس MSSQL تنها در سرور ویندوزی قابل ارائه است. اما MySQL را می‌­توان هم در ویندوزی و هم در لینوکس راه اندازی کرد (اخیراً شرکت مایکروسافت نسبت به ارائه نرم افزار SQL Server متناسب با سیستم عامل‌های لینوکسی نیز اقدام کرده است. اما همچنان پایداری لازم را نسبت به سیستم عامل ویندوز ندارد).

ترجیح طراحان وب‌سایتی که از زبان‌های PHP ، Perl و Python استفاده می‌کنند بر تهیه یک سرویس لینوکسی است. اما میزبانی ویندوز از Microsoft ASP.NET به عنوان زبان اصلی برنامه نویسی استفاده می‌کند. MySQL همانند PHP پردازش بهتری در سرورهای لینوکسی دارد. همچنین اکثر سایت‌­های مبتنی بر زبان برنامه نویسی PHP از MySQL به عنوان دیتابیس استفاده می‌کنند.

مقایسه سرور لینوکس و سرور ویندوز و تفاوت‌های آن‌ها

تفاوت سرور لینوکس و ویندوز در کنترل پنل­­‌ها

در بین کنترل پنل‌های لینوکس می­‌توان به Cpanel، Plesk، DirectAdmin به عنوان معروفترین‌­ها اشاره کرد. به علت مجبوبیت بیشتر سرویس‌­های لینوکسی، پنل­‌های آن نیز شناخته تر شده هستند.

از پنل‌­های رایج ویندوزی نیز می‌­توان به Plesk، SolidCP و WebsitePanel اشاره کرد. همانطور که متوجه شدید در بین شرکت‌­های مشهور سازنده پنل، تنها Plesk نسبت به ارائه­‌ی پنل هم برای ویندوز و هم برای لینوکس اقدام کرده است.

نحوه پیکربندی یک هاست توسط مدیر سرور و انجام بررسی‌­های دوره ای امنیتی و استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهای مربوطه، بسیار مهمتر از ویندوزی و یا لینوکسی بودن آن سرور است. پس دقت کنید که پیش از تهیه یک هاست، از انجام موارد یاد شده توسط شرکت مربوطه اطمینان حاصل کنید.

در نهایت انتخاب چیست؟

نوع سیستم عامل سروری که انتخاب می‌کنید بستگی به نوع فناوری‌هایی دارد که وب‌سایت شما نیاز دارد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید یک سایت با وردپرس، یا با استفاده از زبان php راه اندازی کنید، هاست لینوکس برای شما یک انتخاب عالی خواهد بود. اما اگر وب‌سایت شما به فناوری‌های خاص مایکروسافت مانند MSSQL نیاز دارد، باید از هاست ویندوز استفاده کنید.

جهت مطالعه دیگر مقالات مرتبط اینجا کلیک کنید.

منبع: www.cloudacademy.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا