سرور اختصاصی مجازی (VDS) چیست؟ و چه زمانی به آن نیاز دارید؟

سرور اختصاصی مجازی (VDS) چیست؟ و چه زمانی به آن نیاز دارید؟

همانطور که می‌دانید، وب سایت‌ها در رایانه‌های خاصی به نام سرور، میزبانی یا ذخیره می‌شوند. وقتی کاربران اینترنت می‌خواهند وب‌سایت شما را مشاهده کنند، لازم است که آدرس یا دامنه وب‌سایت شما را در مرورگر خود تایپ کنند. سپس رایانه آن‌ها به سرور شما متصل می‌شود و صفحات وب شما از طریق مرورگر به آن‌ها تحویل داده می‌شود. شرکت های میزبان وب، انواع مختلفی از میزبانی را ارائه می‌دهند که شامل: هاست اشتراکی (Shared Host)، سرور مجازی (VPS) و سرور اختصاصی مجازی (VDS) و Cloud Hosting می‌باشد. انتخاب هریک از آن‌ها، به عواملی مانند: میزان کاربران وب‌سایت شما، هزینه قابل پرداخت و نوع وب‌سایت شما بستگی دارد.

سرور اختصاصی مجازی (VDS) چیست؟ و چه زمانی به آن نیاز دارید؟

در این مقاله، ابتدا در مورد میزبانی وب و سرور اختصاصی مجازی (VDS) توضیح می‌دهیم و سپس به توضیح مختصری از VPS و هاست اشتراکی می‌پردازیم.

میزبانی وب چیست؟


میزبانی وب یک سرویس آنلاین است که به شما امکان می‌دهد وب‌سایت خود را در اینترنت منتشر کنید. با ذخیره سازی فایل‌های وب‌سایت خود در سرور، وب‌سایت شما در اینترنت قابل دسترس می‌باشد و بازدید‌کنندگان می‌توانند آن را مشاهده نمایند.

به طور خلاصه، شرکت هایی مانند ما (novinparva.com) خدمات و فناوری هایی را برای میزبانی وب‌سایت شما در اینترنت اجاره می‌دهند. پس از انتخاب نام دامنه و ثبت نام در میزبانی وب، وب سایت شما در اینترنت قابل دسترسی است. وقتی از خدمات میزبانی وب استفاده می‌کنید، میزبان وب شما مسئول اطمینان از روشن بودن سرور شما است. و از هرگونه نقض امنیتی جلوگیری کرده و همه پرونده ها و پایگاه‌های داده شما را روی سرور ذخیره می‌کند.

اکثر شرکت‌های میزبان‌ وب انواع مختلفی از میزبانی را ارائه می‌دهند و هزینه هریک متفاوت است. همه چیز به نیازهای وب سایت شما بستگی دارد.

سرور اختصاصی مجازی (VDS)

سرور اختصاصی مجازی (VDS) چیست؟ و چه زمانی به آن نیاز دارید؟

سرور اختصاصی (VDS) که مخفف Virtual Dedicated Server است. به این معنی است که شما کل سرور را در اختیار خود دارید و برخلاف vps نیاز نیست سرور را با سایت‌ها یا برنامه‌های دیگر به اشتراک بگذارید. در واقع شما یک وب سرور فیزیکی که در مرکز ارائه دهنده خدمات است اجاره می‌کنید. همچنین در صورت نیاز از پشتیبانی حرفه ای برخوردار هستید. VDS برای وب‌سایت های بزرگ و یا فروشگاه های اینترنتی پرمخاطب مناسب است. وب‌سایت‌های کوچک و متوسط ​​نیازی به اجاره یک وب سرور اختصاصی برای سایت خود ندارند.

از جمله مزایای اصلی این سرویس این است که تنها شما از آن استفاده می‌کنید. همه چیزهایی که سرور ارائه می‌دهد مال شماست و هیچ وب‌سایت دیگری وجود نخواهد داشت که منابع شما را استفاده کند. علاوه بر این، بیشترین میزان سفارشی سازی آزادی به شما داده می شود زیرا کامپیوتر کاملاً از آن شماست.

سرور مجازی اختصاصی (VDS) برای وب‌سایت‌های بزرگ مناسب هستند. همانطور که از نامش مشخص است، به معنای داشتن یک سرور برای خودتان است. اگر وب سایت کوچکی دارید، لازم نیست آن را روی سرور VDS میزبانی کنید. می‌توانید از گزینه کم هزینه تری (هاست اشتراکی یا vps) استفاده کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که در این حالت، فقط می‌توانید از نرم افزار نصب شده توسط ارائه دهنده خود استفاده کنید. و عملکرد سایت شما به میزان بار همسایگان میزبانی مشترک بستگی دارد.

مزایای سرور اختصاصی مجازی (VDS)

هنگامی که شما از VDS استفاده می‌کنید، به دلیل عدم اشتراک منابع شما با دیگر کاربران، ریسک امنیتی شما کاملا پایین است. و همچنین با توجه به نیازهای شرکت خود می‌توانید Firewall سرور خود را کاملا بهینه و سفارشی نمائید تا از حداکثر امنیت بهرمند شوید. (به طور مثال می‌توانید فقط به IP های شرکت خود اجازه بدهید که به ایمیل شما دسترسی داشته باشند).

همچنین در VDS شما با توجه به دسترسی بالاتر به منابع می‌توانید به طور کامل بهینه‌سازی و سفارشی‌سازی انجام دهید. بطوری که با ورود به بخش Admin سرور خود، تنظیمات سرور خود را بهینه نمائید.

سرور خصوصی مجازی (VPS)

سرور اختصاصی مجازی (VDS) چیست؟ و چه زمانی به آن نیاز دارید؟

VPS، مخفف کلمه‌ی Virtual Private Server یک سرور خصوصی به‌حساب می‌آید. و نوعی از خدمات میزبانی است که هم‌زمان با چندین سرور مجازی دیگر، بر روی یک بستر مشترک میزبانی می‌شود و در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. از همین جهت، منابع CPU و RAM در تمامی این سرورها مشترک است. بنابراین ممکن است پس از خرید VPS، زمانی که سرورهای مجازی دیگر در حال ارسال درخواست و استفاده از منابع اشتراکی با شما هستند، سرور شما دچار مشکلاتی در زمینه سرعت اتصال به اینترنت، پهنای باند، CPU و RAM گردد.

این سرویس نسبت به VDS هزینه پائین تری دارد و برای وب‌سایت هایی با ترافیک پایین مناسب است.

هاست اشتراکی چیست؟

سرور اختصاصی مجازی (VDS) چیست؟ و چه زمانی به آن نیاز دارید؟

هاست همان میزبان سایت شما می‌باشد، هاست اشتراکی یک فضای محدود با امکانات تعیین شده، روی یک سرور است. اگر یک رایانه‌ی سرور را با استفاده از نرم افزار‌هایی به قطعات کوچک تقسیم کنیم به هر کدام از این قطعات یک هاست اشتراکی گفته می‌شود.

هاست اشتراکی دارای منابع اختصاصی نیست. یعنی بر روی یک سرور ممکن است ده‌ها یا شاید صد‌ها سایت یا هاست وجود داشته باشد که هرکدام از هاست‌ها می‌توانند از منابع سخت افزاری هاست‌های دیگر استفاه کنند. مثلا اگر سایت شما روی هاست اشتراکی واقع شده باشد و سایت همسایه که روی همان سرور است در یک برهه ی زمانی بازدید بالایی داشته باشد، روی سرعت سایت شما هم تاثیر می‌گذارد. به عبارتی دیگر مشکلات شبکه روی تمامی هاست‌های اشتراکی تاثیرگذار است.

جهت مطالعه دیگر مقالات مرتبط اینجا کلیک کنید.

منبع: www.Yourlasthost.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا