wamp server

Wamp server چیست؟

Wamp Server یک ابزار کاربردی برای نصب، اجرا، تست و هم‌چنین برنامه‌نویسی برنامه‌های تحت وب است. فرض کنید که قرار است طراحی یک سایت را انجام دهید. برای این کار نیاز به یک هاست یا سرور مجازی خواهید داشت. اما به کمک Wamp Server می‌توانید بر روی لوکال هاست خود، این ابزار را نصب کرده و تمامی تجهیزات و امکانات طراحی سایت و صفحات وب را در اختیار داشته باشید.

برای درک بیشتر این موضوع در ادامه به‌شکل دقیق‌تری به این ابزار و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

wamp

لوکال هاست چیست؟

برای آن‌که مفهوم و کاربرد ومپ را به خوبی درک کنید، ابتدا باید بدانید Local Host چیست؟ در حقیقت یک فضای محلی بر روی کامپیوتر شماست که حکم یک شبیه‌ ساز سرور واقعی را دارد. با داشتن یک لوکال هاست شما می‌توانید برنامه‌های تحت وب خود را به صورت مجازی و آزمایشی اجرا کنید.

شما به راحتی و از طریق آدرس Http://localhost در مرورگر خود، می‌توانید به آن‌چه اجرا کرده‌اید دسترسی داشته باشید. به کمک Local Host شما می‌توانید به شکلی کاملاً رایگان، آفلاین، با سرعت و امنیت بالا پروژه‌های تحت وب خود را اجرا و بررسی کنید.

ایجاد لوکال هاست به کمک برنامه‌های مختلفی از جمله Wamp، Xampp، Lamp و Mamp امکان‌پذیر است.

Wamp Server چیست و چه کاربردهایی دارد؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا به سراغ بررسی نام این نرم‌افزار می‌رویم. کلمه WAMP برگرفته از حروف اول کلمات Windows، Apache، Mysql و Php است. البته حرف آخر (P) گاهی نماینده کلماتی هم‌چون پایتون و پرل نیز معرفی می‌شود.

اگر بدانید Xampp چیست، درک عملکرد و کاربردها و ویژگی‌های ومپ کار سختی نیست. چرا که این دو برنامه بسیار به یکدیگر شبیه بوده و شما می‌توانید از هر یک از آن‌ها برای پیش‌برد اهداف خود استفاده کنید.

امکانات موجود در ومپ به شما اجازه می‌دهند که بتوانید به صورت آزمایشی صفحات وب را بر روی سیستم خود طراحی و اجرا کنید. برای مثال پس از نصب ومپ سرور و کپی کردن فایل وردپرس در فایل مورد نظر، به راحتی خواهید توانست یک سایت وردپرسی را به طور کامل طراحی کنید. پس از پایان کار و تکمیل طراحی نیز خواهید توانست سایت مورد نظرتان را با خرید هاست واقعی به سرور اصلی انتقال دهید.

چرا باید از Wamp Server استفاده کنیم؟

عموماً برای آن‌که به مدیریت و ایجاد محتوای تحت وب بپردازید، به یک فضای لینوکسی نیاز دارید. این فضا به کمک سرویس‌های خدمات هاست و سرور در اختیارتان قرار خواهد گرفت. اما این مسئله مستلزم صرف هزینه و خرید هاست مورد نظر است.

اما گاهی شما قصد پرداخت هزینه ندارید و تنها در حال انجام یک فعالیت آزمایشی هستید. هم‌چنین ممکن است در حال یادگیری نکاتی در حوزه مدیریت محتوای تحت وب و طراحی سایت یا آموختن آن‌ها به دیگران باشید. در چنین شرایطی ایجاد یک سرور مجازی بسیار کمک‌کننده است.

سرور ومپ می‌تواند با ایجاد فضایی شبیه‌سازی شده این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهید. به این ترتیب شما خواهید توانست بر روی Local Host خود که نمونه‌ای از یک هاست واقعی بر روی سیستم شماست، تغییرات مورد نیاز را اعمال کرده و نتایج را بررسی کنید.

مزایای ومپ سرور (Wamp Server)

استفاده از ومپ سرور به دلایلی یکی از بهترین گزینه‌ها برای متخصصین برنامه‌نویسی تحت وب و طراحان سایت است. در زیر مهم‌ترین مزیت‌های این سرور را مرور می‌کنیم.

 

Wamp Server رایگان است

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، صرف هزینه برای هاست و سرور گاهی غیرضروری‌ست. اگر برنامه‌نویس باشید و در حوزه برنامه‌های تحت وب فعالیت می‌کنید، شاید به صرفه نباشد تنها برای تست و مشاهده نتایج به سراغ تهیه هاست بروید.

این‌جاست که ومپ به کمک‌تان می‌آید. نصب Wamp Server و به کار بردن آن یک راه اقتصادی و به‌صرفه برای انجام کارهای روزمره برنامه‌نویسی تحت وب است.

سرعت عمل بالا و کاربری آسان

دسترسی به هاست واقعی گاهی می‌تواند دردسر ساز و زمان‌بر باشد. اگر شما کاری کوچک داشته باشید و بخواهید بلافاصله موضوعی را بررسی کنید، شاید یک هاست واقعی برایتان کمی زحمت ایجاد کند. به ویژه اگر به تازگی وارد این حوزه شده باشید این مسئله بیشتر نمایان خواهد شد.

در مقابل سرور Wamp به راحتی بر روی ویندوزتان در دسترس است. در کم‌تر از یک دقیقه با اجرای برنامه و شروع به‌کار آن می‌توانید فعالیت خود را آغاز کنید. مدیریت کدها، دسترسی آسان و مستقیم به انواع فایل‌ها و … از مزایای ومپ سرور است.

امنیت، مهم‌ترین مزیت Wamp

سیستم شخصی شما به نسبت هاستی که خریداری می‌کنید، امنیت به‌نسبت بالاتری دارد. در واقع با انجام کارهای خود بر روی Wamp سرور شما نگران هک شدن هاست و دسترسی دیگران به برنامه‌های خود نخواهید بود.

با مراقبت از سیستم خود و رمزگذاری مناسب بر روی آن، هم‌چنین به کمک فایروال و دیگر سیستم‌های امنیتی، خاطری آسوده در زمینه برنامه‌های خود خواهید داشت.

امکان کار با تمام سیستم‌های مدیریت محتوا

مهم نیست که شما با کدام CMS کار می‌کنید. ومپ سرور از تمام سیستم‌های مدیریت محتوا نظیر وردپرس، جوملا، دروپال و … پشتیبانی می‌کند.

به این ترتیب اگر کار طراحی سایت و صفحات وب و مدیریت محتوا را با هر یک از این CMS ها انجام می‌دهید، ومپ‌سرور ابزاری قدرتمند و مفید برای‌تان خواهد بود.

جمع‌بندی

اگر در زمینه برنامه‌نویسی تحت‌وب فعالیت می‌کنید، استفاده از وپ سرور به شما پیشنهاد می‌شود. چرا که همان‌طور که گفته شد، این سرور بسیار کارآمد بوده و استفاده از آن به راحتی انجام می‌پذیرد. از طرفی آموزش ومپ سرور بسیار آسان بوده و به راحتی و در کم‌ترین زمان خواهید توانست کار با آن را بیاموزید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا