what is DNS Server

DNS Server چیست؟

DNS Server دفترچه تلفن اینترنت است. انسان ها از طریق نام دامنه مانند Novinparva.com یا google.com به اطلاعات آنلاین دسترسی پیدا می کنند. مرورگرهای وب از طریق آدرس های پروتکل اینترنت (IP) با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. DNS نام دامنه را به آدرس IP ترجمه می کند تا مرورگرها بتوانند منابع اینترنت را بارگیری کنند.

the internet DNS

dns چیست؟

 Domain Name System یا سرویس DNS یک سیستم نامگذاری سلسله مراتبی و غیرمتمرکز، برای رایانه‌ها و سایر منابع متصل به اینترنت است. وقتی شما وب سایتی را ایجاد می‌کنید، برای ثبت دامنه آن باید نامی را مشخص کنید که به سایت شما اشاره کند. این نام به کمک DNS به IP تبدیل شده و در فضای اینترنت شناسایی می‌شود.

در بیشتر موارد این تنظیمات، به ‌وسیله هاست و ثبت کننده نام دامنه انجام می‌شود. اما وظیفه  DNS چیست؟ در یک تعریف کلی می‌توان گفت وظیفه DNS  ترجمه اسامی به IP است.

حالا که با مفهوم دی ان اس، آشنا شدیم و متوجه شدیم dns چیست، در ادامه به بررسی DNS Server خواهیم پرداخت.

Dns سرور چیست؟

برای اینکه یک دامنه بتواند به وب سایت اشاره کند، ابتدا باید در DNS Server اضافه شود. اما کار DNS server چیست؟  dns سرور، یک دیتابیس بزرگ شامل مجموعه‌ای از دامین‌ها و IP های مرتبط است. معمولا dns  سرورهای زیادی در سازمان‌ها و شرکت‌‌های هاستینگ وجود دارد که با یکدیگر در ارتباط هستند.

بنابراین کافی است شرکت هاستینگ، نام دامنه شما را در DNS Server اضافه کند تا در مدت کوتاهی با سایر دی ان اس‌ها در سراسر جهان هماهنگ شود.

وظیفه dns چیست؟

کار DNS، تبدیل دامنه‌هایی مانند Novinparva.com به IP است. در این روش یافتن رایانه‌ها بر روی شبکه، از طریق IP انجام می‌شود. هر دامنه یک یا چند سرور نام دامنه دارد که درخواست‌هایش را بررسی می‌کند، مسئولیت مدیریت رکوردهای پایگاه داده این dns نیز بر عهده فرد، گروه یا یک نرم افزار است. پاسخ‌گویی به این درخواست‌ها نیز باید همزمان با به‌ روز رسانی اطلاعات پایگاه داده و طبق تغییرات دامنه‌ها و یا بر اساس ثبت دامنه‌های جدید انجام شود. بنابراین می‌توان گفت، دی ان اس، یک بانک اطلاعاتی توزیع شده است.

مراحل کار dns چیست؟

مرحله 1. درخواست اطلاعات

ابتدا شما نام دامنه را در مرورگر وب سایت خود وارد می‌کنید، اولین جایی که کامپیوتر شما در آن جستجو می‌کند، حافظه Cache یا حافظه نهان است. این Cache حاوی اطلاعات از آخرین وب سایت‌هایی است که از آن‌ها بازدید کرده‌اید. اگر سیستم شما نتواند پاسخ خود را در کش محلی پیدا کند، یک جستجوی DNS برای یافتن جواب اجرا می‌شود. دی ان اس، در اینجا مانند یک واسطه عمل می‌کند.

مرحله 2. پرسش از سرورهای DNS بازگشتی

در صورتی که اطلاعات در حافظه محلی ذخیره نشده باشد، کامپیوتر شما سرورهای dns بازگشتی را جستجو می‌کند. آن‌ها به جای شما جستجوی دی ان اس، را انجام می‌دهند. سرورهای پاسخ دهنده دارای حافظه کش مخصوص به خود هستند. بنابراین فرایند جستجو در اینجا به پایان می‌رسد و اطلاعات به کاربر بازگردانده می‌شود.

مرحله 3. پرسش از سرورهای نام اصلی

اگر سرورها نتوانند پاسخ شما را پیدا کنند، سرورهای نام اصلی را جستجو می‌کنند. Name Server به سوالات در مورد نام دامنه پاسخ می‌دهد. ابته باید به این نکته توجه کرد که سرورهای نام اصلی، پاسخ سوالات را نمی‌دانند اما می‌توانند جستجو را به سمت کسی هدایت کنند که می‌داند کجا می‌توان جواب سوالات را پیدا کرد.

مرحله 4. پرسش از سرورهای نام TLD

سرورهای TLD به قسمت اول درخواست ما نگاه می‌کنند. آن‌ها از سمت راست دامنه به سمت چپ شروع به خواندن کرده و جستجوی ما را به سمت سرورهای نام پسوند دامنه سطح اول (TLD) هدایت می‌کنند. هر دامنه سطح اول (TLD) مانند Com. ، .org و us. مجموعه‌ای از سرورهای نام مخصوص به خود را دارند که مانند یک مسئول پذیرش برای هر TLD عمل می‌کند. هرچند که این سرورها اطلاعات مورد نیاز ما را ندارند، اما به طور مستقیم ما را به سرورهای حاوی اطلاعات ارجاع می‌دهند.

مرحله 5. پرسش از سرورهای DNS معتبر

Name server ها TLD بخش بعدی درخواست ما را نگاه می‌کنند و جستجوی ما را به طور مستقیم به name server مربوط به این دامنه خاص هدایت می‌کنند. این سرورها در مورد اطلاعات هر دامنه خاص مسئول هستند و در رکوردهای DNS ذخیره می‌شوند.

سرورهای معتبر DNS، سوابق مربوط به نام دامنه لازم برای وضوح DNS، را نگه می‌دارند. این سوابق معمولا در یک پرونده توسط مالک دامنه یا یک مدیر فنی نگهداری می‌شود.

مرحله 6. بازیابی رکورد Record Retrieval

Name Server های پاسخ دهنده، A Record مربوط به دامنه را از سرورهای نام معتبر می‌پرسند و این رکورد را در حافظه Cache محلی ذخیره می‌کنند. اگر شخصی رکورد هاست این سایت را درخواست کند، سرورهای نام بازگشتی پاسخ او را دارند و دیگر نیازی به اجرای فرایند جستجو نیست.

همه رکوردها دارای مقداری به نام time-to-live یا (TTL) هستند که مانند تاریخ انقضا عمل می‌کند. پس از مدتی سرورهای نام بازگشتی باید نسخه جدیدی از این رکوردها را درخواست کنند تا مطمئن شوند تاریخ مصرف آن‌ها تمام نشده.

مرحله 7. دریافت پاسخ

سرور بازگشتی، A Record را در حالی که پاسخ در آن قرار دارد، به کامپیوتر شما بازمی‌گرداند. کامپیوتر شما رکورد خود را در حافظه کش ذخیره می‌کند و آدرس IP را از رکورد می‌خواند. سپس این اطلاعات را به مرورگر منتقل می‌کند. در ادامه مرورگر یک اتصال به وب سرور ایجاد کرده و شروع به دریافت اطلاعات وب سایت می‌کند. به این ترتیب این فرایند به پایان می‌رسد.

خطای  dns چیست؟

در بخش قبل با مراحل کار دی ان اس، آشنا شدیم در این بخش می‌خواهیم راجع به خطای DNS صحبت کنیم.

خطای dns از رایج‌ترین خطاهایی است که مانع دسترسی کاربران به وب سایت‌های مختلف و همچنین قطع اینترنت می‌شود. هنگام عیب‌یابی مشکلات شبکه نیز تنها پاسخی که دریافت می‌کنیم این است که سرور پاسخ نمی‌دهد.

زمانی که سرور dns از کار افتاده باشد و شما یک آدرس URL را وارد ‌کنید، کامپیوتر نمی‌تواند آدرس IP را برای آن URL وارد کند. چون سیستم نمی‌داند چطور به Google دسترسی پیدا کند. در این حالت شما با یک پیام DNS error روبه‌رو می‌شوید.

این خطاها به دلایل مختلفی از جمله نصب برنامه‌های آنتی ویروس، مشکلات روتر، خرابی درایور، مشکلات ارائه دهنده سرویس DNS و… روی می‌دهد.

تغییر dns چیست و چرا لازم است؟

اما تغییر dns از جمله کارهایی است که باید حتما انجام دهید. در این بخش راجع به لزوم تغییر DNS، صحبت می‌کنیم.

اگر شما تا کنون اقدام به تغییر dns خود نکرده‌اید، باید بگوییم شما در حال استفاده از dns پیش فرض شرکت ارائه دهنده اینترنت (ISP) خود هستید که البته این کار معایبی به همراه دارد. اولین عیب دی ان اس‌های پیش فرض، امکان ثبت، پایش و تحلیل تمامی فعالیت‌های اینترنتی شما است.

دومین عیب دی ان اس‌های پیش فرض، سرعت پایین پاسخ دهی است که با وجود پهنای بالای باند، می‌تواند به تاخیر در بارگذاری صفحات و اجرای برنامه‌های اینترنتی منجر شود. بنابراین باید تاکید کنیم استفاده از dns پیش فرض ISP، هیچ مزیتی ندارد و با تغییر آن می‌توانید از مزایایی مانند حریم خصوصی حفاظت شده و سرعت بهتر پاسخ دهی برخوردار شوید.

در گذشته معروف‌ترین سرویس dns جایگزین متعلق به گوگل بود و اگر کسی تمایلی به استفاده از dns پیش فرض ISP خود نداشت، به گوگل سوئیچ می‌کرد. اما امروزه تعداد زیادی dns رایگان با مزایای بیشتر وجود دارد. برای نمونه، این dns ها می‌توانند از بارگذاری لینک‌های مخرب جلوگیری کنند. دسته‌ای دیگر از طریق مسدود کردن آدر‌س‌های اینترنتی و صفحات مخرب، مانع آلوده شدن سیستم شما می‌شوند.

منابع:

www.cloudflare.com

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا