DevOps به چه معناست؟

DevOps به چه معناست؟

واژه DevOps ترکیبی از اصطلاحات development (توسعه) و operations (عملیات) است. در واقع به معنای یک رویکرد مشارکتی برای وظایف انجام شده توسط تیم توسعه برنامه‌های کاربردی شرکت و عملیات فناوری اطلاعات است. DevOps به معنای کلی، فلسفه‌ای است که ارتباط و همکاری بهتر بین تیم‌ها در یک سازمان ارتقا می‌بخشد. DevOps نقشه‌های قبلی توسعه، عملیات فناوری اطلاعات، مهندسی کیفیت و امنیت را قادر می‌سازد تا برای تولید محصولات بهتر و قابل اطمینان‌تر همکاری کنند. با بکارگیری DevOps همراه با شیوه‌ها و ابزارهای آن، تیم‌ها توانایی پاسخگویی بهتر به نیازهای مشتری را دارند. همچنین دستیابی سریع‌تر به اهداف تجاری و افزایش اعتماد به برنامه‌هایی که ایجاد می‌کنند را به دست می‌آورند.

توضیحات بیشتر

سال‌های متمادی در شرکت‌های توسعه نرم افزار، تیم‌هایی با هدف کاملا متفاوت به نام تیم توسعه (Development) و عملیات (Operation) وجود داشتند. هدف تیم توسعه ساخت ویژگی‌های جدید بر روی محصول و در نتیجه تغییرات زیاد روی آن بود. اما هدف تیم عملیات، ثابت نگه داشتن وضعیت موجود سرویس‌ها برای پایداری بیشتر آن‌ها بود. بدین ترتیب دیواری بین این دو تیم وجود داشت.

به مرور زمان تیم‌های توسعه به روش‌های چابک (Agile) برای تولید نرم افزار روی آوردند. تعامل همیشگی با مشتری، اعمال تغییرات، و اضافه کردن ویژگی های جدید بر اساس نظر مشتریان قسمتی از این روش‌های چابک بود. دیوار بین دو تیم Dev و Ops باعث می‌شد تا عملیاتی کردن ویژگی‌های جدید توسعه داده شده و تغییرات، به اندازه کافی چابک نباشد. تمرکز روش‌های چابک توسعه نرم افزار، بر توسعه و تولید نرم افزار بود و کمتر به موضوعاتی مثل Deployment و Operation توجه می‌کرد.

به دنبال این محدودیت هامفهوم DevOps مطرح شد که دیوار بین تیم‌های Dev و Ops را از بین ببرد. و با تمرکز بر افزایش تعاملات بین تیمی، موجب افزایش سرعت تحویل ارزش به مشتری شود. پس DevOps به دنبال این است که ارزش‌های ایجاد شده در نرم افزار را خیلی سریعتر به دست مشتری برساند.

DevOps به چه معناست؟

در واقع باعث تغییرات فرهنگی، مانند ایجاد اعتماد و انسجام بین توسعه دهندگان و مدیران سیستم و همسویی پروژه‌های تکنولوژیکی با نیازهای تجاری را در بر می‌گیرد. DevOps می تواند زنجیره تحویل نرم افزار، خدمات، نقش‌های شغلی، ابزارهای فناوری اطلاعات و بهترین شیوه‌ها را تغییر دهد.

DevOps چگونه کار می‌کند؟

 

در DevOps، تیم‌های توسعه و عملیات، گاهی اوقات به عنوان یک تیم واحد ادغام می‌شوند. مهندسان در تمام چرخه عمر برنامه، از توسعه و آزمایش تا استقرار و عملیات کار می‌کنند و طیف وسیعی از مهارت‌ها را توسعه می‌دهند.

در برخی از مدل‌های DevOps، تیم‌های تضمین کیفیت و امنیت نیز ممکن است با توسعه و عملیات و در طول چرخه عمر برنامه یکپارچه‌تر شوند. هنگامی که امنیت مورد توجه همه تیم DevOps است، گاهی اوقات به عنوان DevSecOps شناخته می‌شود.
این تیم‌ها از روش‌هایی برای خودکارسازی فرایندهایی استفاده می‌کنند که در گذشته دستی و کند بوده اند. آن‌ها از یک پشته فناوری و ابزارهایی استفاده می‌کنند که به آنها کمک می‌کند برنامه‌ها را به سرعت و با قابلیت اطمینان توسعه دهند. این ابزارها همچنین به مهندسان در انجام وظایف ( استقرار کد یا تأمین زیرساخت) که به طور معمول از سایر تیم ها نیاز به کمک داشتند، کمک می‌کند و این باعث افزایش بیشتر سرعت تیم می‌شود.

 

DevOps به چه معناست؟

مزایای DevOps

تیم‌هایی که فرهنگ، شیوه‌ها و ابزارهای DevOps را استفاده می‌کنند، عملکرد بالایی دارند و محصولات را برای رضایت بیشتر مشتریان سریعتر آماده می‌سازند. این همکاری و بهره وری بهبود یافته برای دستیابی به اهداف تجاری مانند موارد زیر ضروری است:

تطابق با بازار و رقابت

سرعت

با سرعت بالا حرکت کنید تا بتوانید سریعتر برای مشتریان نوآوری کنید، با بازارهای در حال تغییر بهتر سازگار شوید و در پیشبرد نتایج کسب و کار کارآمدتر رشد کنید. مدل DevOps توسعه دهندگان و تیم های عملیاتی شما را قادر می سازد تا به این نتایج دست یابند. به عنوان مثال، خدمات خرد و تحویل مداوم به تیم ها اجازه می‌دهد تا مالکیت خدمات را در دست بگیرند و سپس سریعتر به روز رسانی ها را برای آن‌ها منتشر کنند.

 

تحویل سریع

دفعات و سرعت انتشارها را افزایش دهید تا بتوانید سریعتر نوآوری کرده و محصول خود را بهبود ببخشید. هرچه سریعتر بتوانید ویژگی‌های جدید را منتشر کرده و اشکالات را برطرف کنید، سریعتر می‌توانید به نیازهای مشتریان خود پاسخ دهید و مزیت رقابتی ایجاد کنید. ادغام مداوم و تحویل مستمر شیوه هایی هستند که فرآیند انتشار نرم افزار را از ساخت تا استقرار خودکار می کنند.

قابلیت اطمینان

از کیفیت به روزرسانی های برنامه و تغییرات زیرساخت اطمینان حاصل کنید تا بتوانید با سرعت بیشتری و با حفظ یک تجربه مثبت برای کاربران نهایی ، با سرعت بیشتری ارائه دهید. از شیوه هایی مانند ادغام مداوم و تحویل مستمر برای آزمایش عملکرد و ایمن بودن هر تغییر استفاده کنید. شیوه های نظارت و ورود به سیستم به شما کمک می کند از عملکرد در زمان واقعی مطلع شوید.

مقیاس

زیرساخت‌ها و فرآیندهای توسعه خود را در مقیاس وسیع اداره و مدیریت کنید. اتوماسیون و ثبات به شما کمک می‌کند تا سیستم‌های پیچیده یا در حال تغییر را با کاهش ریسک مدیریت کنید. مثلا زیرساخت به عنوان کد به شما کمک می‌کند تا محیط توسعه، آزمایش و تولید خود را کارآمدتر مدیریت کنید.

بهبود همکاری

تیم‌های موثرتری تحت یک مدل فرهنگی DevOps ایجاد کنید، که بر ارزش هایی مانند مالکیت و مسئولیت پذیری تأکید می‌کند. توسعه دهندگان و تیم های عملیاتی از نزدیک همکاری می‌کنند. مسئولیت های زیادی را به اشتراک می‌گذارند و گردش کار خود را با یکدیگر ترکیب می‌کنند. این امر باعث کاهش ناکارآمدی و صرفه جویی در زمان می‌شود. (به عنوان مثال کاهش زمان واگذاری بین توسعه دهندگان و عملیات، نوشتن کدی که محیطی که در آن اجرا می‌شود را در نظر می‌گیرد).

امنیت

با حفظ کنترل و حفظ تطابق ، سریع حرکت کنید. می توانید بدون استفاده از خط مشی های انطباق خودکار، کنترل‌های دقیق و تکنیک های مدیریت پیکربندی، یک مدل DevOps را بدون آسیب رساندن به امنیت اتخاذ کنید. به عنوان مثال، با استفاده از زیرساخت به عنوان کد و خط مشی به عنوان کد، می‌توانید انطباق را در مقیاس تعریف و سپس پیگیری کنید.

 

 

 

DevOps به چه معناست؟

 

 

 

وظیفه مهندس DevOps چیست؟

 

یک مهندس DevOps فرآیندها، ابزارها و روش‌هایی را برای تعادل نیازها در طول چرخه عمر توسعه نرم افزار، از کدگذاری و استقرار، تا نگهداری و به روز رسانی معرفی می‌کند.

تیم‌های توسعه و تیم های عملیات فناوری اطلاعات می‌توانند مهارت‌های متفاوت و اهداف متفاوتی داشته باشند. توسعه دهندگان می‌خواهند ویژگی های جدیدی را به یک برنامه معرفی کنند، در حالی که تیم‌های عملیاتی می‌خواهند ثبات یک برنامه را پس از انتشار حفظ کنند.

DevOps همه چیز درباره یکسان سازی و اتوماسیون فرآیندها است و مهندسان DevOps در ترکیب کد، نگهداری برنامه و مدیریت برنامه نقش موثری دارند. همه این وظایف متکی بر درک چرخه‌های زندگی توسعه، بلکه فرهنگ DevOps و فلسفه ، شیوه ها و ابزارهای آن است.

 

جهت مطالعه دیگر مقالات مرتبط صفحه آموزشگاه را مشاهده نمائید.

منبع: www.aws.amazon.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا